Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, mars 21, 2007

Strange Fruit

Jag tillhör dem som aldrig charmats av Billie Holidays röst, aldrig funnit den riktigt så imponerande. Det spelar mindre roll här: bara att sprida Lewis Allans (Abel Meeropol) "Strange Fruit" är en bra sak i sig.

Southern trees bear a strange fruit,
Blood on the leaves and blood at the root,
Black body swinging in the Southern breeze,
Strange fruit hanging from the poplar trees.

Pastoral scene of the gallant South,
The bulging eyes and the twisted mouth,
Scent of magnolia sweet and fresh,
Then the sudden smell of burning flesh!

Here is a fruit for the crows to pluck,
For the rain to gather, for the wind to suck,
For the sun to rot, for a tree to drop,
Here is a strange and bitter crop.
Det är en fantastisk dikt.

Jag föredrar att läsa den. Den som hellre vill lyssna kan göra det här.

5 Kommentarer:

Blogger Andrea sade:

Jag lyssnar hellre. Billie regerar!

22/3/07 15:08  
Anonymous Anonym sade:

Jag tycker den här är bättre:

http://www.lyricstime.com/living-colour-hemp-lyrics.html

22/3/07 22:54  
Blogger Charlotte W sade:

Jag håller med Johan både vad gäller texten & Billies röst.
Men melodin är bra. Jag letar fortfarande efter den (för mig) perfekta insjungningen av låten. Någonstans därute måste den finnas.

23/3/07 10:17  
Blogger @Anti.fenimisten sade:

Det är en galet fantastisk dikt alltså, föll mig på läppen synnerligen!

23/3/07 22:16  
Anonymous Anonym sade:

Jeff Buckley har också sjungit den här dikten. Sången finns på "Live at Sin-é" 2CD. För mig, den bästa versionen som finns :).

25/8/07 13:09  

Skicka en kommentar

<< Home