Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

lördag, mars 10, 2007

Obegåvade recensioner

Min lokaltidning igår innehöll en recension (från TT) av Mel Gibsons Apocalypto, skriven av Erik Helmerson.

"Apocalypto" handlar om en mayastam, som lever i harmoni med naturen och vars favorithobby är snoppskämt. Tills de plötsligt anfalls av en brutal samling krigare, en sorts regnskogens tyskar, som förslavar dem och för dem till sin stad som levande offer.
Länge leve – leva – de rasistiska små kommentarerna i recensioner. Suck.

Vassa eggen skriver om en annan obegåvad recension. Många som kommenterar tycker inte alls att recensionen är dum. Intressant läsning.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Hm, jo, men när det är en skribent som skriver sådant här kan du kanske ändra rubriken till "Obegåvade recensenter" istället för "Obegåvade recensioner". Det lät ganska uselt.

11/3/07 17:02  
Anonymous Anonym sade:

Nä, det fanns en poäng i att behålla den formuleringen (som kommer från Vassa eggen). Jag har ingen lust att kalla folk obegåvade baserat på en kort recension. Däremot har jag inga problem med att döma en recension efter att ha läst den.

//JJ

11/3/07 17:12  
Anonymous Anonym sade:

Hmm... "rasistiska små kommentarer".
Jag avhåller mig från att bitcha om hur man kan och bör tolka ordet rasistisk och försöker i stället i viss ödmjukhet förklara varför jag skrev som jag gjorde.
1. Min huvudpoäng var hur fiendestammen skildrades, inte vad jag tyckte om dem. De skildrades på ett sätt som starkt påminner hur tyskar traditionellt beskrivits i amerikanska krigsfilmer.
2. Men visst, min bisats var också ett skämt på Tysklands bekostnad. Jag tycker nog att man kan skämta om nationer och folk utan att därför automatiskt vara "rasistisk". Om någon Wilhelm i Würtzburg skulle råka slänga ur sig en fras om "patologiskt blyga steriliseringsivrare, en sorts regnskogens svenskar" skulle jag skratta gott och tycka att det var en smart formulering, inte känna mig Hånad och Kränkt och inte omedelbart spela ut rasistkortet som om det vore den sista Svarta Pettern i leken.

Hej då
– Erik

15/3/07 22:51  
Anonymous Anonym sade:

Nä, det är väl inte så att jag känner mig hånad eller kränkt. Eller vidare tysk. Inte heller tror jag att att särskilt många tyskar skulle göra det, med tanke på att dylika kommentarer knappast är ovanliga. Det är just det som gör mig så trött på dem: personer som föddes långt efter -45 (när staten Tyskland senast var i krig i nämnvärd utsträcknng) känner fortfarande ett behov av att ursäkta sig eftersom folk i allmänhet envisas med att klistra fast krigsstämpeln på dem. Allt detta samarbetar till att göra det till den främsta bilden av allt som är tyskt. Jag tycker att det är dumt, det gör mig trött och det gör mig säkert en smula överkänslig när ämnet förs på tal.

//JJ

15/3/07 23:03  
Blogger mri sade:

Såg filmen igår kväll faktiskt, och jag är fortfarande lyrisk över att de inte pratade engelska i den ;D

16/3/07 09:28  

Skicka en kommentar

<< Home