Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, mars 01, 2007

LIX-värde & Robin Schlotz

ett par ställen har det diskuterats LIX-värden i bloggar. LIX är nu ett oerhört trubbigt verktyg, men skall man leta efter exempel på sådant som får mätaren att visa rött torde Ett alldeles fantastiskt virrvarr ligga nära till hands: de fyra senaste texterna (undantaget länktipset som till stor del består av ett citat och därför blir missvisande) når upp till 67, 70, 72 respektive 79. Gränsen för "mycket svår, byråkratsvenska" går vid 60. Ett normalt Månskensdansinlägg borde ligga någonstans runt eller strax under 50 – det senaste ("Chaucer och Boccaccio") ligger visserligen på 67, men är för kort för att vara ett bra exempel. Vilken stor påverkan meningslängd har på LIX-värdet kan man se genom att använda Matthew Cheneys "The Length of a Sentence", som trots att den räknas som tre meningar istället för en kommer upp i ett LIX-värde på 390.

Via Johan Ahlin snubblade jag för ett par dagar sedan över en YouTube-video där Robin Schlotz sjunger die Arie der Königin der Nacht. En hyggligt imponerande operainsats för att vara en kille som inte kan vara äldre än som allra mest tretton år och gör det under vad som lite googlande anger är en föreställning för föräldrarna till barnen i kören. Mina stämband får sympationt bara av att lyssna. Fast det skulle förstås kunna vara att jag är sjuk med en halsinfektion som gör att jag får ont bara av att tugga också, om man skall leta tråkiga förklaringar. Roas man inte av opera kan man kika på ett odödligt stycke musikalisk filmhistoria istället.

4 Kommentarer:

Blogger Charlotte W sade:

Krya på dig!
Halsont är en vidrig plåga.

1/3/07 15:21  
Anonymous Anonym sade:

LIX är framtaget för att användas på svensk text, inte engelsk. Så Matthew Cheney texten är ett illa valt som dåligt exempel.

6/3/07 14:37  
Anonymous Anonym sade:

Nej, inte när man vill få fram ett tillyxat extremt exempel. Det hade varit dåligt om jag hade försökt använda det för att visa på skillnaderna mellan någonting som hade ett LIX-värde på 50 eller 60. Huruvida Cheneys text visar 290, 390 eller 490 spelar ingen större roll här; poängen var att illustrera hur långa meningar påverkar LIX-värdet.

//JJ

6/3/07 14:55  
Blogger Bokidioten sade:

Kul! Jag har funderat på hur en text ser ut med ett så högt lix-värde. Jag testade att "lixa" mina egna texter (avhandlingen, forskningsrapproter, blogginlägg etc) och fann att jag aldrig låg på mer än snäppet under 40... Eftersom jag vet att min avhandling är tungläst funderade jag på hur mycket lix egentligen fångar upp.

9/3/07 15:47  

Skicka en kommentar

<< Home