Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, februari 16, 2007

Enuma elish & Christa Wolf

Latinbloggen har uppmärksammat fler titlar i bokreakatalogen som man borde slänga ett öga på. Enuma elish i Ola Wikanders översättning, till exempel. Ololf Lagercrantz Om konsten att läsa och skriva, som är en kort skrift och läsning och litteratur, är väldigt trevlig. Att Adlibris har en bok av Christa Wolf på rean är inte heller dåligt. Och Jonathan Safran Foers Everything Is Illuminated skall jag läsa någon gång snart. Lovar. För att ge några exempel.

Sedan är Hedengrens katalog förmodligen både mest intressant och jobbigast att läsa.

17 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Jag har "Leibhaftig" här - ännu oläst, men kanske kan det här vara en "spark framåt"...

16/2/07 19:55  
Blogger Andrea sade:

Enuma elish rekommenderas. Speciellt kapitlet där Marduks alla namn räknas upp. ;)

(Skämt åsido, den är bitvis väldigt vacker även om den kanske inte är det mest lättlästa för en modern läsare.)

16/2/07 22:15  
Anonymous Anonym sade:

Jag har inte läst Leibhaftig och har den inte heller, men åtminstone ett halvdussin andra Christa Wolf-romaner står i bokhyllorna därhemma.

//JJ

17/2/07 02:17  
Anonymous Anonym sade:

Tänkte bara säga hej från SKRIVA. Jag läser inte din blogg, men jag kanske borde börja. Den verkar bra. :)

18/2/07 22:08  
Blogger Autumn sade:

Hedengrens katalog känns så spretig att jag känner mig vilse :P kanske borde säga nått till Johan...

Men jag håller med om att den är klart mest intressant. Åhléns var hemskt tråkiga i år och den lokala bokhandeln lockar med endast en kok-bok, men jag lär ju ge den en chans då jag inte kan laga mat :P

19/2/07 15:45  
Anonymous Anonym sade:

Alexander: Tjo.

Nahal: Sköter han fortfarande sidan? Någon borde säga till honom att katalogen absolut skulle tjäna på att bli något mer lättnavigerad i så fall. Nu är ju resurserna Hedengrens lägger på sin hemsida inte på något sätt jämförbara med Adlibris eller Bokus, men ändå.

//JJ

19/2/07 15:49  
Blogger Autumn sade:

Jag vet inte. Han hade hand om den förra året iaf, men det betyder ju inte att detsamma gäller i år. Men jag kan ju fråga, jag träffar ju honom nästintill dagligen, trots allt.

Utvilad efter din Uppsala-vecka? =)

19/2/07 19:01  
Anonymous Anonym sade:

Jo, jag vet att han hade hand om den (vilket jag totalt förträngt när jag skrev texten ovan dock – det gör det så mycket enklare att kritisera bokhandlarnas hemsidor om de representerar någon anonym kodares arbete och inte ens bokhandelsanställda vänners ansträngningar ...), men jag hade fått för mig att han lämnat vidare det. Nu när jag tänker på saken vet jag inte riktigt vad som gett det intrycket, dock, så det kan för all del vara helt felaktigt.

Jodå. En natts sömn i egen säng gör alltid susen.

//JJ

19/2/07 19:11  
Blogger Autumn sade:

Det är enklare att kritisera då =) Sanningen är väl dne att han sliter himla mycket för den som det är, vid sidan av allt annat han tar på sig, men får väl knappt nån ersättning för det alls...

Fast klaga ska man få göra ändå :P Jag klagar över rean (som enligt mig är löjligt obefintlig och dessutom upprepande och tråkig) på SF-bok varje år, och då är jag ju tekniskt sett med bland de anställda sen 2 år tillbaka. Så det förvånar mig inte alls om andra skulle klaga över det :)

19/2/07 19:17  
Anonymous Anonym sade:

Ja, men det är ju just det att jag vet hur mycket han har att göra (och att jag dessutom vet annat jag hellre ser att han gör, hah) som gör att jag förmodligen skulle ha dragit mig för att gnälla. Dumt egentligen, eftersom det är Hedengrens ansvar och inte hans och de nog borde satsa på att hyra in någon arbetslös webbdesigner istället för att dumpa det på honom eller åtminstone låta honom göra det istället för någonting annat och inte ovanpå allt, men men.

Ja, fast det är ju kritik inifrån och mot bokhandeln i sig. Det är en helt annan sak, som jag ser det. Problemet här är att jag känner mig som om jag gnäller på Johan när jag vet hur mycket han har att göra (trots att de borde göras medvetna om att katalogen måste bli bättre om den skall fungera bra) och inte på Hedengrens. Vilket kanske inte är en smart känsla, men som inte vill hålla sig borta.

//JJ

19/2/07 19:28  
Blogger Autumn sade:

Mmm.
Men så kan det ju vara att han faktiskt inte tar hand om det i år. Nu är jag iaf så nyfiken att jag måste fråga =)

Jag hade visserligen samma klagomål innan dess också... men det är sant som du säger.

19/2/07 19:30  
Anonymous Anonym sade:

Jag också. Underrätta mig när du vet, om jag inte har kommit mig för att fråga honom själv innan dess.

//JJ

19/2/07 19:32  
Blogger Autumn sade:

I'll keep you posted.

19/2/07 19:36  
Anonymous Anonym sade:

Tar gräna emot kommentarer på vad som skulle kunna förbättras, eller om det är något som saknas eller borde ändras.

24/2/07 14:49  
Anonymous Anonym sade:

Jag tror att det är lite det massiva upplägget som gör det så svårt att få en överblick i den. Du har text på hela sidan, från vänster till höger, upp och ned, utan att det finns någon riktig linje att följa, vilket gör det onödigt svårt att skumma den för att hitta intressanta titlar. Sedan skulle en tydligare avgränsning mellan titlarna vara bra också, så att de inte går in i varandra lika mycket som de gör nu.

Visst fungerar den, och visst går det hitta saker där, men i konkurrens med andra bokhandlars kataloger så blir det lätt att man nog väljer att inte läsa den så noga.

//JJ

24/2/07 14:55  
Anonymous Anonym sade:

Om du vill ha ett mer konkret förslag så skulle jag fundera på – som komplement, i alla fall, även om man för all del kan ha kvar den samlade katalogen på en sida också – att ge de avdelningar du redan har var sin sida och sedan lufta upp dem en aning och ge besökaren en rad linje att följa.

//JJ

24/2/07 15:44  
Anonymous Anonym sade:

oh, undrar om man ska slå till på Enuma Elish ändå... man borde ju ha det, helt klart.

27/2/07 11:19  

Skicka en kommentar

<< Home