Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

tisdag, mars 18, 2008

Referenser

Det är för övrigt intressant att se hur uppgifter ur en blogg så lätt – jag har gjort det själv – blir någonting man har hittat i en blogg när det refereras någonstans som inte är en annan blogg. Inte bloggen Månskensdans, bloggen Bränt järn, bloggen Ampersand utan just en blogg – anonymiserande, avpersonifierande. Någonting som antyder att det inte spelar någon större roll vilken blogg det handlar om, som om de inte var enskilda publikationer utan bara ansiktslösa delar av en stor massa. Skulle man göra så med en artikel ur en tidskrift? Referera till någonting man har hittat i en tidskrift utan att nämna vilken tidskrift eller skribentens namn? Det lär knappast ske lika ofta. Någonting som är tillräckligt mycket värt för att bry sig om – hänvisa till, föra vidare, kritisera, gå i opposition mot – borde rimligtvis betraktas som någonting där man bör nämna vem eller vad som står för uppgiften, texten, åsikten.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Man kanske inte säger/skriver specifikt "jag läste i någon tidskrift", däremot är vanligt med "jag läste att" eller "jag läste en artikel om", vilket ofta underförstått syftar på någon tidning eller tidskrift.

18/3/08 16:46  
Anonymous Anonym sade:

Jo, jag vet. Jag funderade på om jag skulle ta upp det, men ... jag tycker ändå att det finns en skillnad här. Men eftersom jag utgår utifrån en känsla och allmän uppfattning jag har bildat mig de senaste åren och inte har någonstans att hänvisa, så blir det förstås svårt att peka på sådant som stöder det om man inte håller med mig.

//JJ

18/3/08 18:06  

Skicka en kommentar

<< Home