Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, oktober 11, 2007

Doris Lessing och Wikipedia

Att årets Nobelpris går till Doris Lessing är rätt roligt. Ännu roligare är att Dagens Nyheters artikel är en omskrivning av och bitvis helt enkelt bara kapad från Wikipedia, med meningar som:

Det var emellertid med monumentalverket Den femte sanningen (1962), som hon etablerade sig som författare av internationell rang. Denna bok betraktas av många (dock inte av Lessing själv) som ett viktigt feministiskt verk.


Med rymdeposet Shikasta (1979) tar Lessings karriär steget fullt ut till ett allvarligt försök inom mjuk science fiction efter att ha undersökt "inre verkligheter" och blivit fascinerad av de nya möjligheterna med genren.


Jag förutsätter att det inte kommer förbli så många minuter, men just nu har jag väldigt roligt åt det.

Kanske borde skriva en längre analys på Bränt järn, om jag får tid.

Uppdaterat: yes, bortredigerat. Skall förmodligen ta och roa mig med mina skärmdumpar och skriva någonting mer om det senare.

Uppdaterat igen: längre kommentar skriven. Läs den här.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Shit, det här är ju helt galet! Har inte DN:s kulturredaktion mer integritet än att sno från wikipedia rakt av, utan att ens nämna källa! Tror de verkligen inte att någon annan läser wikipedia?

Den komiska effekten blir extra stor av att de länkar till den här bloggen bredvid den plagierade artikeln...

Snyggt jobbat!
-a

11/10/07 13:39  
Anonymous Anonym sade:

Jag ifrågasätter i och för sig att man halvt lägger in en Wikipediaartikel som första rapportern av vad som förmodligen får betraktas som dagens största nyhet, men de har faktiskt angett källa. "Källa: Wikipedia" står det längst ned, under listan över översatta böcker. Inte mycket till grävjobb där från min sida, är jag rädd.

Länken till Månskedans kommer automatiskt, genom att jag pingade det till oanvändbarhetens gräns missbrukade verktyget Twingly.

//JJ

11/10/07 13:50  
Anonymous Anonym sade:

Fast nu plockade man bort den, haha.

//JJ

11/10/07 14:06  
Anonymous Anonym sade:

precis... källan är borttagen... heja DN och Twingley!

11/10/07 14:08  

Skicka en kommentar

<< Home