Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

tisdag, september 11, 2007

Som jag vill vara

Det är inte ofta jag ser en recension som får mig att vilja läsa en ungdomsbok, eftersom jag så väl vet att jag inte tillhör målgruppen och i många fall har tragiskt svårt att riktigt ta till mig innehållet – vilket jag hade även när jag så att säga tillhörde rätt ålder. Lotta Olssons recension av Katarina von Bredows Som jag vill vara lyckas dock. För världen är inte alltid så svartvit som inte sjutton ska en tjej som går i nian skaffa barn, men förståelsen för det kan av och till vara hyggligt begränsad, och när aborten slutar vara den valmöjlighet den bör vara och istället blir någonting förväntat där det inte bara blir ett beslut utan fel beslut att behålla barnet har någonting gått snett. En ungdomsbok som behandlar det på ett bra sätt är någonting jag vill läsa.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home