Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, juli 20, 2007

Jane Austen och utgivning

En besviken engelsman har skickat in Jane Austens Pride and Prejudice till arton förlag och agenter och fått manuset refuserat gång på gång, skriver svd.se. Man undrar ju hur många framtida klassiker förlagen missar, kommenterar han det med. Själv undrar jag mest hur många på förlagen som trött bara sett det tricket förut och refuserat romanen utan att kommentera att de kände igen den.

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Antagligen är det så. Jag finner det ganska otroligt att folk som jobbar på bokförlag inte skulle känna igen en så känd bok. Jag som inte har någon större koll på den typen av litteratur kan ändå citera första raden i Stolthet och fördom, och då borde ju bokförlagsfolk ha koll

20/7/07 13:23  
Anonymous Anonym sade:

Åh, det behöver inte helt nödvändigtvis vara så att man har koll på sin litteraturhistoria bara för att man arbetar på ett förlag. Och visst får många manus en mycket kort, flyktig uppmärksamhet – men så förtjänar många manus ofta inte heller mer än så. Men att bara rakt av refusera det är vad åtminstone jag skulle göra.

//JJ

20/7/07 13:28  
Blogger Tommy Persson sade:

Och stilistiskt är det ju ganska lätta att känna igen. Nu kollade jag snabbt i boken, Stort misstag. Jag har inte tid att läsa om boken igen...

20/7/07 15:48  
Anonymous Anonym sade:

Ett uppenbart korkat val av bok för experimentet. Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att killen har en poäng. Det finns ju en hel del sedermera berömda böcker som refuserats av flera förlag, och det tycks finnas författare som får vad skit som helst publicerat bara för att de har rätt namn, rätt åsikt, rätt någonting annat som inte har med manuskriptets kvalitet att göra.

Så det är ju egentligen inget fel med experimentet i sig, men man bör välja en bok som det inte är uppenbart att en person med rudimentär litterär bildning sannolikt känner igen.

21/7/07 17:48  
Anonymous Anonym sade:

Jag minns när någon gjorde så här med filmbolag och manuset till Casablanca. Den bästa refuseringen hade kommentaren "Jag har några fina idéer till rollbesättningen, men tyvärr är alla skådespelarna döda."

22/7/07 23:35  
Anonymous Anonym sade:

Haha. Ett jävligt kul expriment.
Djärvt som fan. Mer sånt!

Mvh

Fredrik J

15/8/07 16:47  

Skicka en kommentar

<< Home