Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, juni 28, 2007

Dagens plötsligt och egentligen uppenbara etymologiska insikt ...

... slog mig när frågan hur engelskans conscience egentligen stavas ställdes, och jag medan jag besvarade den plötsligt insåg det självklara att ordet kunde delas upp i con och scienceconscienta. Ett tydligt tecken på att man borde ägna mer tid åt att reflektera över vardagliga ords etymologi. Å andra sidan blir jag lika barnsligt lycklig varje gång jag apropå ingenting alls inser någonting sådant här.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Haha! Precis samma etymologiska insikt som jag gjorde för inte alls särskilt länge sedan -- med precis samma reaktion som följd. Jag kan verkligen bli barnsligt förtjust över att plötsligt förstå hur ett ord eller uttryck hänger samman.

29/6/07 00:08  

Skicka en kommentar

<< Home