Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

tisdag, maj 15, 2007

Blatte betyder kompis

Dåliga vanor och usel disciplin gjorde att jag fastnade i Rickard Jonssons Blatte betyder kompis, som är hans doktorsavhandling med undertiteln Om maskulinitet och språk i en högstadieskola, igår och sträckläste den istället för att göra vad jag borde ha gjort. Genom den följer han ett gäng invandrarkillar – definierat inte nödvändigtvis utifrån att de är invandrare, utan för att de har någon form av dylikt ursprung och därmed bryter mot normen för det svenska (eller kanske snarare västerländska) – och studerar hur de använder språket för att bygga bilden av vilka de är och vilka de inte är genom avståndstagande från det som i ett visst läge kan hota den maskulina självbilden. Fascinerande och medryckande läsning som går att applicera på väldigt många andra grupper och situationer.

6 Kommentarer:

Blogger Charlotte W sade:

Usel disciplin kännetecknar de flesta trevliga människor tycker jag. :)
Låter som en spännande bok.

19/5/07 11:35  
Blogger karin-odlar-sin-trädgård sade:

Vad mycket roligt och intressant det fanns att läsa på din blogg, jag hamnade här via en sökning på Torgny Lindgrens användning av det dialektala språket - hamnade på ditt inlägg från december, fick en tråd att söka vidare i och massor av intressant läsning.

30/5/07 21:28  
Anonymous Anonym sade:

Tack. Roligt att du uppskattar Månskensdans.

//JJ

30/5/07 21:33  
Anonymous Anonym sade:

Blatte betyder kompis! Kul att du också fastnade i boken. Jag ser den som ett svar på Fanny Ambjörnssons bok "I en klass för sig" där hon studerar tonårs tjejers identitetshandlingar och skapande av att vara tjej. Det som intresserar mig mest i Jonssons bok är hans förmåga att berätta något på ett så underhållande och enkelt sätt trots att det är en doktorsavhandling. Det är ofta det enkla som är det svåra. Läs den alla!!! Karinita

5/6/07 21:14  
Blogger Unknown sade:

Marxistiskt trams. När en invandrarkille säger "hora" så menar han "hora". Använder han en massa svordomar så försöker han precis som svenskar som gör samma sak kompensera för bristande språkkunskaper. Jag förstår ärligt talat inte hur vuxna människor kan ta nonsens som "ta avstånd från en medelklassgemenskap de själva är utestängda från" på allvar.

11/6/07 17:56  
Anonymous Anonym sade:

Jag använder en massa svordomar och har aldrig förstått hur någon över huvud taget har kunnat ta nonsens som "den som svär ofta gör det på grund av begränsat ordförråd" på allvar.

//JJ

11/6/07 18:10  

Skicka en kommentar

<< Home