Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, april 20, 2007

Kafka är humor

Franz Kafka uppfattas ofta (huvudsakligen av personer som inte läst någonting han har skrivit) som en väldigt tung och svår författare. Sant är att det – naturligtvis – finns en svärta och ett motstånda i texten, men Kafka är inte svårläst. Framför allt är han en väldigt rolig författare. Det finns en humor i hans absurditet, någonting mycket underhållande i det orimliga han bygger upp. Jag har aldrig varit någon stor anhängare av Monty Python, men en av deras mest berömda sketcher – "Den döda papegojan" – är någonting som, väl en aning nedtonat, hade kunnat hittas hos Kafka utan att alltför många läsare höjt på ögonbrynen.

5 Kommentarer:

Blogger Bodil Z sade:

Får jag tråka ut dig med lite roligheter ur "Die Verwandlung"? Ja?

Gregor, som nyss vaknat upp som skallbagge funderar så här: "Nur sich nicht im Bett unnütz aufzuhalten".

Och lite senare: "Gregor suchte sich vorzustellen, ob nicht auch einmal dem Prokuristen etwas Ähnliches passieren könnte, wie heute ihm; die Möglichkeit dessen mußte man doch eigentlich zugeben."

Och så här käckt och frejdigt tänker en som blivit skalbagge: "Ich werde mich gleich anziehen, die Kollektion zusammenpacken und wegfahren."

20/4/07 18:08  
Anonymous Anonym sade:

Självklart.

//JJ

22/4/07 23:22  
Blogger Din vän sade:

Jag har inte tänkt på det förut, men det stämmer ju. Den sketchen med den döda papegojan kunde faktiskt varit skriven av Kafka. Kafka är lite extra aktuell hemma hos oss just nu, äldste sonen håller på med honom i skolan just nu, läser och skriver analyser om honom.
RS
kulturbloggen.com

28/4/07 18:43  
Blogger Eva sade:

Hihi, så kul att nån annan också tycker att Kafka är humor! Nu var det väldigt väldigt länge sen jag läste den, men Processen, där han vaknade upp som en skalbagge. Jag skrattade så jag kiknade. Det är så jag känner mig VARJE morgon!! Ligger på rygg, viftar med armar och ben och kommer ingen vart!! :) Fast vad det där tyska betydde....weisst nicht!

17/5/07 10:35  
Blogger John Eje Thelin sade:

Den som inte hajar att Kafka var en stor humorist har helt enkelt inte humor.

24/5/07 17:57  

Skicka en kommentar

<< Home