Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, maj 11, 2007

Metabloggande

Jag är trött på Blogger. Trött på designalternativen, trött på att det är så förbaskat osmidigt, trött på att inte kunna gå in och ändra i det som jag vill. Varje gång jag går från någon av de fantastikrelaterade saker som jag driver/administrerar i bloggformat annorstädes (Vetsaga, Ampersand och nu senast Koll) hit så tappar jag bara lusten, när jag känner hur mycket krångligare Blogger är och hur mycket mindre kontroll jag har. Jag tycker bättre om Wordpress och framför allt tycker jag bättre om Wordpress på eget serverutrymme där jag kan gå in och ändra på det jag vill, lägga till sådant jag inte tycker om och addera nya funktioner (som de smidiga RSS-flödena i högerkolumnen på Koll).

Samtidigt drar jag mig för att flytta på mig. Att driva någonting på en plats i nästan två år betyder att man samlar på sig länkar, samlar på sig läsare och att sökmotorerna lär sig att hitta dit. En del av det följer med när man byter adress, en del gör det inte. Visserligen borde jag, istället för att skjuta upp det, göra det så snart som möjligt. Men det tar emot – inte minst för att det är en hel del arbete inblandat, när jag tvångsmässigt skall sätta min egen prägel på sidan. Ändå är jag övertygad om att det måste göras förr eller senare. Bah.

5 Kommentarer:

Blogger Hans Persson sade:

Har du uppgraderat till den nya Blogger eller ligger du kvar i den gamla? Det är stor skillnad. Det är exempelvis fullständigt trivialt att lägga till rubriker från externa RSS-flöden som du gjort på Koll.

Om du inte uppgraderat, spara din template externt, uppgradera och kolla så att allt kom med och se hur mycket smidigare det blev.

Personligen har jag hittills inte sett någon Wordpress-blogg som erbjudit RSS-flöden för kommentarer till enstaka blogginlägg som Blogger gör, och det är en stor nackdel.

11/5/07 08:30  
Anonymous Anonym sade:

Jag har nya Blogger (men gamla layouten, eftersom den nya ändå inte gör vad jag vill – jag har testat den annorstädes). Jo, jag vet att det finns en rad element man kan använda sig av; RSS-exemplet var illa valt men helt enkelt det första som slog mig i och med att det var det senaste jag lade till någonstans som inte alls fanns med i designen från början. Att lägga till RSS-flöden är hur lätt som helst från en blogg under wordpress.com också, men jag blir fortfarande frustrerad när jag sitter med en blogg där jag inte kan gå in i koden och ändra saker. Det är vad jag vill. Jag vill ha kontroll och jag vill kunna ändra saker efter bästa förmåga (jag är nu inte direkt någon duktig php-kodare ... men jag klarar av att modifiera redan existerande saker i viss utsträckning, även om jag inte skulle klara av att bygga en egen blogg helt från grunden) och det kan jag inte här. Skall jag vara bunden trivs jag bättre med wordpress.com, men det är som sagt egentligen inte heller vad jag är ute efter.

Wordpress-bloggar kan erbjuda RSS-flöden för kommentarer till enskilda blogginlägg. Titta här för hur det kan se ut under wordpress.com, ovanför svaren: You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. På Vetsaga heter det "Kommentarer till texten" när du är inne på en text, under "RSS-flöden" till höger, precis som på Ampersand. På Koll har jag gått in och plockat bort det, men det fanns i designen från början.

//JJ

11/5/07 09:17  
Blogger Hans Persson sade:

jag blir fortfarande frustrerad när jag sitter med en blogg där jag inte kan gå in i koden och ändra saker

Det är inget problem med blogger heller. Bara att klicka "Layout" och sedan "Edit HTML".

På Koll har jag gått in och plockat bort det [RSS-flöden för kommentarer till enstaka inlägg], men det fanns i designen från början.

Varför i hela fridens namn ta bort något som är så användbart?

11/5/07 09:46  
Anonymous Anonym sade:

Det jag kan göra där kvalificerar inte till att gå in i koden och ändra saker i mina ögon. Det mesta är fortfarande utanför min kontroll.

För att den knasade till layouten och jag är känslig för hur sidor jag driver ser ut. Men jag skall se vad jag kan göra för att lägga till den igen på ett smidigt sätt.

11/5/07 18:14  
Anonymous Anonym sade:

Nogg.se är roligt annars.. :)

18/5/07 00:20  

Skicka en kommentar

<< Home