Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, juli 19, 2007

Boktips

Jag älskar att rekommendera böcker. Det finns inte många lika löjligt enkla sätt att få mig glad som att be mig att sätta samman en lista på fem eller tio intressanta böcker som jag tycker att personen skall läsa.

Delvis handlar det säkerligen om att helt enkelt få dra mig till minnes böcker jag har läst och tyckt om och få fundera på sådant som jag verkligen har uppskattat. Att få koncentrera sig på vad som har gjort en viss bok så bra är en njutning i sig. Delvis handlar det om att få hjälpa till att sprida böcker som förtjänar att hitta fler läsare. Mest handlar det nog dock om illusionen att jag gör världen en liten smula bättre. Det behöver inte alls stämma: personerna kanske glömmer mina rekommendationer tio minuter senare, eller läser böckerna utan att tycka att det var något särskilt med dem. Det spelar egentligen inte någon större roll. Det är själva idén om att kanske ha fått göra någon annan läsare gladare genom att hjälpa till att visa på guldkornen som finns i litteraturens djungel.

5 Kommentarer:

Blogger Autumn sade:

Jag blir så glad över mina boktips, tack ska du ha! =)

Det roliga är att jag känner likadant på många plan. Det är nästan gränslös lycka när jag ger bort en bok i present, som jag tror kommer uppskattas av mottagaren, och sen får höra "Jag tyckte den var underbart/jättebra/omöjlig att lägga ifrån mig".

Då har man lyckats sätta guldkant på någons tillvaro, om så bara under den där andningspausen då man plockar upp boken tills det att man lägger ifrån sig den. Det är en fin känsla.

19/7/07 18:04  
Blogger Bodil Z sade:

Sådant här bokrekommenderande hör också till mina speciella glädjeämnen.

Med risk för att jag nu blir lite jobbig: Har du läst "Der Stechlin"?

23/7/07 09:13  
Anonymous Anonym sade:

En mycket berättigad fråga. Ja, det har jag. Vill du ha tillbaka den snarast möjligt?

//JJ

23/7/07 12:49  
Blogger Bodil Z sade:

Nej, det räcker med så småningom, när det passar in i dina göranden. Vad tyckte du?

24/7/07 10:53  
Anonymous Anonym sade:

Tja, det är inte direkt som om jag har några större problem med att komma över och lämna den vid någon tidpunkt de flesta dagar, så. Dessutom lägger jag ju bas i östra snarare än västra Sverige om någon månad.

Åh, jag tyckte att den var ganska fascinerande. Den tog mig ett litet tag att läsa, dock, vilket kändes ovanligt för en person som är van vid att om möjligt läsa sina böcker från pärm till pärm innan han lägger ifrån sig dem alls.

//JJ

28/7/07 20:50  

Skicka en kommentar

<< Home