Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, augusti 22, 2005

Metabloggande

Ju mer jag använder den här, desto mer irriterad blir jag på att saker inte ser ut och fungerar som jag vill att de skall göra. Så jag ger mig in och småpillar i koden, vilket inte gör saken bättre eftersom det smärtsamt tydligt visar hur rostig jag har blivit av att det var ett bra tag sedan jag använde någonting mer avancerat än ytterst grundläggande html. Skulle någonting här inte fungera, så är det med stor sannolikhet det som är orsaken.

Minolistan diskuterades det nyligen bloggar - vad de kan handla om, och huruvida de är läsvärda eller inte. En blogg skall naturligtvis bedömas utifrån själva bloggen och inte fenomenet som sådant. Det är ett uttryckssätt (som tidningar, böcker et cetera) och kvaliteten mellan olika bloggar innehåller stora variationer, liksom det varierar hur intressanta de är att läsa för utomstående. En stor andel bloggar är skrivna för de närmast sörjande, innehåller diverse detaljer ur bloggarens liv och är i många fall sällan uppdaterade. Det är absolut inget fel med det - man sätter de mål man själv vill ha med sitt skrivande och om det är att hålla vännerna uppdaterade om sådant man anser att de bör veta (eller få bekanta att lära känna en bättre), tja, då skriver man för att uppnå det. Men det är inte någonting som jag personligen skulle vara så intresserad av att läsa, eller att skriva om. Mitt liv är ingenting slumpad person skall kunna snubbla över på internet. Som jag ser det är bloggen det perfekta verktyget för att istället för att skriva om sitt liv skriva om annat men med sig själv som utgångspunkt och exempel. Det betyder inte att jag tycker att det är så man skall blogga, punkt, utan bara att om det är ett sätt man vill skriva på så är bloggen ett bra sätt att göra det. Dessutom ökar det chansen att få intressanta kommentarer och diskussioner.

Den påbörjade länksamlingen till vänster går till stor del till fantastikrelaterade sidor, men jag hade ändå tänkt försöka låta bli att skriva så mycket om fantasy, science fiction och skräck här. Egentligen är det synd att över huvud taget göra den uppdelningen - bra böcker är bra böcker, genre eller ej - men det känns som om så mycket av det jag skriver om och sysslar med över internet över huvud taget redan har med fantastik att göra. Enklare artiklar, recensioner och nyheter vad det gäller fantasy dyker upp till exempel på Catahya. Jag läser och gör mycket annat också, och någonstans måste det få utrymme. Världen är full av underbara saker som kan stjäla min tid och uppmärksamhet.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home