Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, januari 04, 2006

Bokomslag







Minimalistiska omslag är bra på många sätt: snygga, stilrena, drar inte till sig för mycket uppmärksamhet genom att skrika ut färger som man kanske helst inte vill behöva möta i bokhyllan varje dag ändå — men svart och vitt är inte nödvändigtvis de enda komponenterna i ett snyggt omslag.

Omslagen till Bonniers pocketserie med Harry Martinson (Aniara, Nässlorna blomma, Vägen till Klockrike, Dikter) är ett exempel: svart, rött, grönt och blått och till synes enfärgade om ljuset inte råkar falla i rätt väg. Det är detaljer som inte skriker. En lagom nivå mellan stilrenhet och färggladhet.

I samma division — fast mindre färgglatt — spelar HarperCollins pocketupplaga av Lord of the Rings från 1999. Jag älskar de enkla detaljerna och hur snyggt böckerna gör sig bredvid varandra i bokhyllan: The Fellowship of the Ring har en gul cirkel, The Two Towers en röd och The Return of the King en grön.


Det är sådana saker som gör boken som fysiskt objekt än mer åtråvärt.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Jag köpte Aniara endast på grund av omslaget ;)

4/1/06 18:12  
Blogger Johan sade:

Det finns mängder med anledningar till att köpa Aniara; den bästa förmodligen för att det är en så bra bok. Men alla anledningar är bättre än att inte köpa den alls.

//JJ

4/1/06 18:17  
Blogger Elda sade:

Hah, jag var på besök hos en gammal släkting idag, som ville bli av med en massa prylar. Jag plockade åt mig en hel hög böcker som egentligen inte verkade särskilt roliga, bara för att jag tycker om att ha gamla, lagom slitna böcker liggande lite överallt. Jag lovar, någon gång ska jag skaffa ett riktigt bibliotek, med flera våningar och stegar på väggarna - tänk Jack's bibliotek i TNBC. :P

6/1/06 21:35  
Anonymous Anonym sade:

Aniara är fantastisk med de små diskreta stjärnorna, har funderat på att köpa de andra i serien också bara för att ha alla i samma utförande. Behöver ju tröts allt fler böcker av Martinson, fyra är inte på långa vägar tillräckligt :/

9/1/06 10:07  

Skicka en kommentar

<< Home