Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

söndag, december 11, 2005

Omslagsfärg

Det finns inte mycket som är så vackert som ett minimalistiskt bokomslag. En enhetlig bakgrundsfärg, en enkel -- men snyggt layoutad -- text och inte mycket mer än så. Inga pastellfärger, inga fotografier. Bara bakgrunden och texten.

På sitt sätt lyckas böcker som håller sig till det riktigt stilrena stå ut mer i bokhandelshyllorna idag än de som väljer att skrika med färg och form på ett sätt som ändå bara drunknar i mängden. Dessutom ser de så mycket bättre ut när de väl kommit därifrån och fått nya, älskade hem.

Det går att göra snygga bokomslag med alla sorters tekniker. Men chansen att lyckas lär öka markant ju mindre färg man använder.

12 Kommentarer:

Blogger Elda sade:

Word, Julle.
Personligen är jag iofs ganska förtjust i svartvita bilder, med någon, ytterst liten, färgdetalj. Typ omslaget till Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in". Grymt snyggt.
Men skrikfärger är hemskt. Även om boken är bra tvekar man att köpa den, bara för att den skulle se så ful ut i bokhyllan. >.<

11/12/05 18:56  
Anonymous Anonym sade:

Det där är jättesnyggt. Men jag skulle förmodligen inte bli särskilt imponerad av det om alla bokomslag var minimalistiska. De är liksom speciella bara för att det finns så få av dem ;) Vem skulle reagera på exempelvis Andreas Romans "När änglar dör" om alla andra omslag också saknade bilder, osv.

Jag gillar förresten att ha en färgglad bokhylla ;)

11/12/05 19:53  
Anonymous Anonym sade:

Det jag är mest förvånad över är att du drägglat över din "Grammar of Tariana" i säkert något år men ännu inte fått tummen ur att beställa den. Men visst, den är vacker =)

12/12/05 10:16  
Anonymous Anonym sade:

Personligen tycker jag det ger mycket om boken har ett matchande försättsblad!! Tänk dig en bok helt i rött med röda försättsblad... Bläckhjärta av Funke är precis så vacker!!

12/12/05 17:12  
Blogger Andrea sade:

Ah, mycket snyggt. Men allvarligt - se till att skaffa den där förbaskade boken snart!
(Eller är det så att längtan är ett mål i sig?)
Såg förresten det här i tidningen imorse: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=248011
Nåt för dig kanske?

12/12/05 23:17  
Blogger Johan sade:

Ni är medvetna om att boken i fråga kostar över tusenlappen? Inte bara att beställa hem apropå att man vill ha den, alltså. Lite samma problem med boken som Andrea länkar till nu -- det är verkligen någonting för mig och den skall, någon gång, införskaffas, men jag antar att den inte kommer ligga i den allra billigaste prisklassen.

Låt den rätte komma in har absolut ett snyggt omslag, även om jag normalt gärna undviker fotoomslag. Och visst skulle man inte bli särskilt imponerad om alla omslag var minimalistiska -- men det är de ju inte. Långt ifrån.

Nadja, jo, visst kan det vara snyggt. Inte bläddrat i Bläckhjärta, dock.

//JJ

13/12/05 00:20  
Blogger Johan sade:

Jag kan inte säga att jag direkt reagerade på omslaget till När änglar dör dock, faktiskt. Borde kanske tilltala mig, men ... njae. Inte riktigt.

//JJ

13/12/05 00:24  
Anonymous Anonym sade:

Mm, "När änglar dör" har inte tillräckligt snygg text för att man ska falla på knä och tillbe den, direkt ;) Men skiljer sig från mängden gör den, och det var mest därför jag nämnde den.

13/12/05 01:14  
Blogger Robert Andersson sade:

Hellre ett minimalistiskt omslag än ett med en dålig illustration, men annars... Jag är svag för vackra fantasy eller SF-illustrationer.

15/12/05 06:58  
Anonymous Anonym sade:

Kom på en till bra grej...ett sånt där trevligt snöre (helst då i samma färg som försättsbladet och omslaget) så man inte behöver ha något bokmärke... Faan vilken lyx!!

15/12/05 18:44  
Blogger Elda sade:

Fast de där snörena brukar mest störa mig. De känns liksom, onödiga - jag brukar komma ihåg sidnumret istället. :P

15/12/05 20:54  
Anonymous Anonym sade:

Jag har inget bra minne...sen brukar jag vanligtvis ha typ fem böcker på gång samtidigt...så jag kör med bokmärken...spar lite hjärnkapacitet...

20/12/05 23:48  

Skicka en kommentar

<< Home