Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

söndag, november 13, 2005

Noveller är bra

Jag gillar noveller. Det är därför det är så kul att se projekt som http://noveller.webblogg.se, om noveller, varför noveller är bra och till novellförfattare. Rent bortsett från den grundläggande premissen - att noveller är bra - håller jag inte med honom om någonting alls och har ägnat alldeles för mycket tid åt oerhört onödigt aggressiva kommentarer där jag tyckt att bloggförfattaren har haft helt fel, men det är fortfarande kul att se.

Schakt känns som ett av de roligaste novellprojekten just nu. Jag gillade den första antologin (vilket kanske inte säger så mycket, eftersom jag inte direkt var i ett objektivt läge), och det verkar som om fler gjorde det - projektet rullar i alla fall vidare. Jag ser fram emot att läsa andra antologin, även om jag tyckte att ämnet var tråkigare den här gången. Dessutom börjar årsskriftet närma sig, och därmed Alephs utlovade återupptagning av utgivningen av böcker och Minotauren. Alla som tror att svensk skräck består av John Ajvide Lindqvist (som för all del är en mycket skicklig författare) borde kika in där.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

*väntar på Minotauren*

14/11/05 01:51  
Blogger Andrea sade:

*jag med*

20/11/05 19:51  
Anonymous Anonym sade:

Hej Johan!

Kul att du tar upp min blogg på din blogg!

Aggressiva kommentarer? Jag har inte sett några...

28/12/05 11:25  

Skicka en kommentar

<< Home