Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, september 29, 2005

Bästa språket – en samlad svensk språkpolitik

"Bästa språket – en samlad svensk språkpolitik". Så heter regeringens nya proposition om svensk språkpolitik och -vård. Jag skall erkänna att jag inte riktigt har gett mig tid mer än att läsa mer än sammanfattningen och skumma propositionen, men jag känner mig ändå väldigt tveksam. Språket är någonting personligt. Det tillhör var och en och staten skall hålla sina långa fingrar borta.

"Den nya språkvården bör organiseras i myndighetsform"

Nej, snälla. Bespara oss det. Vi behöver inte en myndighet som skall hålla koll på vårt språk. När det sedan börjar talas om att arbeta för hur språk skall användas för attitydsförändringar - "Till dessa hör även att motverka språkbruk som konserverar könsroller och osynliggör kvinnor." så känns (och tro mig, jag tycker inte om konserverade könsroller eller osynliggörande av någon, vem det än må vara) nyspråket alldeles för nära för att jag skall känna mig bekväm. Krig är fred, någon?

8 Kommentarer:

Blogger Elda sade:

Seriöst?

Jag läste bara inledningen, men det låter.. Sjukt. Eller, det är säkert bra, på ett sätt - men kan vi inte få klara av att prata och skriva utan att de ska lägga sig i?
Skumt. *tycka*

29/9/05 20:23  
Blogger Johan sade:

Det ligger i politikens natur att lägga sig i, tyvärr.

Nu är mina paralleller till Orwell och nyspråk förmodligen i paranoidaste laget, men jag är inte alls bekväm med att staten blandar sig i språkbehandling. Att myndigheter skall använda bra och lättförståelig svenska, visst. Det är jag helt med på. Att ha en förstatligad språkvård ... nej tack.

//JJ

29/9/05 21:23  
Anonymous Anonym sade:

Tengner om det svenska språket:

Ärans och hjältarnas språk! Hur ädelt och manligt du rör dig!
Ren är din klang, säker som solens din gång.
Vistas på höjdernas du, där åskan och stormarna tala,
Dalarnas lägre behag äro ej gjorda för dig.
Spegla ditt anlet i sjön, och friskt från de manliga dragen
Tvätta det främmande smink, kanske det snart är för sent.

29/9/05 23:09  
Blogger Johan sade:

Jo, Tegnér är en oslagbar klassiker. Die Sprache der Ehre und der Helden i sanning ... Purism när den är som mest underhållande.

//JJ

29/9/05 23:12  
Blogger Johan sade:

Förresten, Elda - du skall nog ta propositionen för vad den är och inte för vad jag försöker göra den till. Att läsa den och tycka att det låter dumt är jättebra. Att läsa mina kommentarer och tycka att det är dumt är nog också bra om du frågar mig, men jag har väldigt starka åsikter när det gäller språkpolitik och är inte vidare positiv gentemot sittande regering (gäller i och för sig alla större svenska partier). Jag är nog inte vidare objektiv.

//JJ

29/9/05 23:20  
Blogger Johan A sade:

Med myndighetsform menas nog helt enkelt den byråkratiska organisationen. Vi har redan en statlig nämnd som organiserar språkvården. Skillnaden blir nog mest att språk anses vara så pass viktigt att det flyttas upp ett snäpp på organisationsschemat.

-Johan A.

30/9/05 15:23  
Blogger jimmy asklund sade:

Jo, nog är Tegnér oslagbar alltid, när han pratar om svenskan på detta vis: "Tvätta det främmande smink, kanske det snart är för sent", speciellt med tanke på första raderna: "Ärans och hjältarnas språk! Hur ädelt och manligt du rör dig!" Kanske hade Tegnér själv problem med att se vad som var "främmande smink"?

4/10/05 17:46  
Blogger jimmy asklund sade:

Jag råkade visst upprepa vad som tidigare sagts. Jag är för ivrig ibland.

4/10/05 17:47  

Skicka en kommentar

<< Home