Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, september 05, 2005

Småförlag och teknik

Det har dykt upp många småförlag på senare tid (senare år, kanske jag borde skriva), vilket är kul. Ännu roligare är alla tekniska framsteg som har gjort det möjligt för dem att göra det (särskilt eftersom det är sådant jag förr eller senare kan använda mig av). Digitaltryck som gör att det inte behöver kosta en hel förmögenhet att trycka upp en liten bok även om det bara rör sig om en ett par hundra exemplar. Det är inte alltid lätt att trycka någonting i småupplagor, vilket jag själv fått erfara, men med envishet och vilja att hitta lösningar så går det utan att man behöver säja huset och skicka hunden till ett nytt hem med bättre möjligheter att ta hand om den. Vilket är en seger i sig. Böckerna som blir resultatet hittar man kanske inte i Bokias hyllor, och visst är det i princip omöjligt för hobbyförlagen att konkurrera med giganterna om de stora läsarskarorna, men ännu en underbar uppfinning - internet - kan ändå tillåta nischade böcker att nå just den publik som de är ute efter; någonting som hade varit betydligt svårare för bara femton, tio år sedan. Naturligtvis gäller fortfarande regeln att majoriteten av alla böcker som publiceras är så dåliga att det egentligen inte är värt tiden att läsa dem. Men småförlagens utbredning ger fler udda pärlor chansen att nå fram när de större förlagen satsar på större utgåvor av färre titlar och vad skulle väl bokletande vara om man inte behövde vaska för att hitta guldkornen? Dessutom är det smittsamt att se optimismen hos så många som är beredda att lägga sin fritid och sina pengar på att se till att böcker de tycker skall bli utgivna trycks. Det förtjänar all respekt. Och uppmärksamhet.

4 Kommentarer:

Blogger Åka sade:

Det här har ju att göra med det intressanta konceptet med "long tail"-konsumtion. Jag tycker nog att det är väldigt intressant, men det gör också att redaktörer, recensenter och andra som hjälper till att göra det lättare för andra att hitta de bra grejerna i djungeln får en viktigare roll.

Hur går det med Catahya-antologierna förresten, kommer det att bli möjligt att få tag i dem?

6/9/05 10:00  
Blogger Johan sade:

Förmodligen huvudsakligen genom oss; kanske kan lura på SF-bokhandeln och liknande ett par exemplar om resultatet blir tillräckligt bra. Jag antar att jag i så fall kommer se till att marknadsföra böckerna på något sätt så att lite folk även utanför föreningen lyckas få reda på någonting om dem men att ge ut antologier när man själv inte har någon vidare erfarenhet, med hjälp av andra med lika lite eller ännu mindre kunskaper och med en begränsad ekonomi är ett osäkert företag. :)

Den här gången med en fungerande internettjänst för kontot - om jag nu inte kan övertala folk att skaffa ett postgiro, det skulle förmodligen vara värt det - och en aktiv logistikansvarig, heh. Nå, alla ideella projekt har väl sina barnsjukdomar. Min förhoppning är att vi gjort oss av med de värsta den här gången.

//JJ

7/9/05 18:48  
Blogger Hans Persson sade:

Catahya-antologierna? Har det kommit mer än en utan att jag har märkt det?

1/3/07 12:47  
Anonymous Anonym sade:

Nej. Men det borde ha gjort det.

//JJ

1/3/07 13:19  

Skicka en kommentar

<< Home