Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, november 02, 2005

Etymytologi

Jag fick syn på en bok i Pocket Shop på tågstationen igår kväll medan jag väntade på tåget hem från Göteborg, Michael Quinions Port Out, Starboard Home. Boken, som jag på något sätt lyckats undgå tills dess, tar upp uttryck som fått en förändrad, "felaktig", betydelse eller som fått populärt spridda etymologiska historier berättade om sig. Att se hitta en sådan bok, förhoppningsvis väl spridd om den nått hit och underhållande skriven för att tilltala en bred publik, är en typisk sådan sak som gjorde mig så glad - förhoppningsvis kan den bidra till att göra det i alla fall lite svårare för i och för sig underhållande men likväl felaktiga myter om språkanvändning att spridas, även om den naturligtvis bara behandlar engelska.

Den innehöll bland annat en utläggning om ett av mina favorithatobjekt, the exception that proves the rule, eller undantaget som bekräftar regeln på svenska. Att någon har påpekat en brist i ett resonemang som annars skulle stämma är inte ett undantag som bekräftar regeln, även om många gärna reflexmässigt gömmer sig bakom uttrycket när de konfronteras med en felaktig slutsats. Att den nionde rosen är vit när alla andra rosor i trädgården har varit röda är inte undantaget som bekräftar regeln, det är undantaget som visar att regeln att trädgårdens rosor är röda är felaktig. Bokhandeln är stängd på söndagar är undantaget som bekräftar regeln att bokhandeln är öppen alla andra dagar. Beväpnade personer äga ej tillträde är undantaget som bekräftar regeln att folk annars är välkomna.

Det är nästan tur att jag inte riktigt har ekonomin för att skaffa mig fler böcker just nu. Jag håller på att städa här hemma och har dystert tvingats inse att jag egentligen behöver flytta. Helst till en tvåa allra minst, gärna en trea. Synd bara att det är någonting jag inte kommer ha råd med det kommande årtiondet.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Du ska vara glad att det inte har gått längre. En vän till mig har börjat bli attackerad av sina böcker och har numera diverse pappercuts på fingrarna.

5/11/05 14:21  

Skicka en kommentar

<< Home