Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

söndag, november 13, 2005

Nätserier & lite annat

Jag har aldrig varit någon större seriefantast. Min passion är ordet och ett berättande genom bilder kan helt enkelt aldrig lyckas tala till mig på samma sätt. Ändå har jag på något sätt lyckats fastna i fler nätserier än jag borde.

Sluggy Freelance är en helt underbar serie med en daglig dos sedan '97, så det finns en del att ta igen. Demoner, utomjordingar, hemliga organisationer och en mordisk knivbeväpnad kanin (samt mycket, mycket mer) avlöser varandra. Det som gör Sluggy så bra är kombinationen av den ständigt närvarande humorn trots att det finns nästan episka inslag med allvarligt berättande, som till exempel senare halvan av That Wich Redeems II. Det är inte för inte som Sluggy har lyckats bli den kanske mest välkända nätserien - den blandar djupt och lågt på ett imponerande snyggt sätt.

En annan kategori är datornördserierna, som Ctrl+Alt+Del, Mac Hall och Applegeeks. Alla tre har en röd tråd - av varierande tjocklek - att följa, men fungerar för det mesta acceptabelt även tagna ur sitt sammanhang. Särskilt bra fungerar de naturligtvis för sina huvudsakliga intressegrupper - som spelare (vilket jag inte är) för Ctrl+Alt+Del eller macanvändare (vilket jag är) för Applegeeks - men det är mest bara en ganska grundläggande förståelse som krävs. Särskilt Applegeeks och Mac Hall är väldigt väl illustrerade.

Så finns det serier som lever helt enkelt på att vara smått udda. Som Sexy Losers med inslag av ... tja, nekrofili, incest och rätt mycket mer.

WARNING
The following site contains potentially offensive material. If you are offended at all by:
• full nudity (both sexes)
• images of sex involving consenting adults
• images of sex involving only one person
• risque humour
• human secretions of any kind
this is NOT the site for you.


säger väl egentligen mer än min beskrivning skulle kunna göra.

Så finns de där serierna som egentligen inte är nätserier, men som har lyckats bli någonting som skall kikas på dagligen ändå. Som Nemi, som borde tilltala alla med minsta inblandning i metallsubkulturen och en smula självironi samt rätt många andra borde kunna uppskatta och förmodligen inte kräver någon närmare presentation. Eller serierna man inte hittar på skärmen över huvud taget, som Neil Gaimans självskrivna Sandman eller Peter Madsens humoristiska Valhall som nog hade en ganska stor roll i att väcka mitt intresse för nordisk mytologi en gång i tiden.

Ändå är det inte mycket som kommer i närheten av Jan Berglins fantastiskt träffsäkra beskrivningar av svenskt vardagsliv. Jag hade bestämt mig för att inte köpa mig några fler böcker på ett tag men kunde inte låta bli när jag - i helt legitimt syfte! - var i bokhandeln i fredags och fick syn på Far och jag. Genom hans långnästa figurer är han förmodligen den överlägset mest träffsäkra svenska nutidsskildraren.

Så tycker jag att jag har för lite tid för att läsa böcker?

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Webbserier är definitivt en av de många positiva sidorna av internet. Här kommer min lista över favoritserier:

- Player vs. Player
http://www.pvponline.com/

- Penny Arcade
http://www.penny-arcade.com/

- Sinfest
http://www.sinfest.net/

- Queen of Wands
http://www.queenofwands.net/

- Wapsi Square
http://www.wapsisquare.com/

- Diesel Sweeties
http://www.dieselsweeties.com/

- Irregular Webcomic
http://www.irregularwebcomic.net/

- Dork Tower
http://archive.gamespy.com/comics/dorktower/

- The Joy of Tech
http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/archivejoymain.html


-Ben-

15/11/05 08:46  
Anonymous Anonym sade:

Kanske lite sent...men:
ozyandmillie.com,, kevinandkell.com, marilith.com och nåra till...
+ schlock mercenary av howard Taylor som är "världens" första serie om legosoldater i rymden. Tänker nog lägga upp ett lite mer fullständigt register på min egen hemsida lite senare (säg mars 2008, typ.)eftersom jag är "lite" mer intresserad av anglosaxiska nätserier än dig.
Detta är dock inte menat som nå't illakt mot dig personligen utan speglar kanske våra divergerande intressen. Nå'n som hittar någon bra svensk nätserie kan maila länkar till pathcarlsson@msn.com så kommer jag att ta med den och tipsarens mail och/eller hemsida eftersom vad jag vill i huvudsak är att främja nätserier över huvudtaget och om möjligt hjälpa fler artister att få ett ekonomisk utbyte av sin "hobby" och i vissa Fall även hjälpa till med översättning av serien från svenska till engelska och vice versa. kostnadsfritt i början om serien fångar mitt intresse och håller tillräckligt hög kvalitet i längden...

1/1/08 04:10  

Skicka en kommentar

<< Home