Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, november 30, 2005

Sf-, skräck- & fantasytidskrifter

Jag gillar, som påpekat, noveller. Novellen erbjuder en trevlig läsning där man kan stå ut med att det bara är okej för att man inte behöver traggla sig genom trehundra sidor, eller där man kan förundras över det lysande som författaren kan skapa på bara tio sidor. Formen tillåter experiment, udda idéer och genomförande av mycket intressant som inte fungerar eller i alla fall är svårt att få med i romanform. Så annorstädes skrev jag ett foruminlägg för att helt kort presentera och puffa för svenska fantastiktidskrifter som jag, väl medveten om att många av Månskensdans återkommande läsare redan känner till nedan nämnda tidskrifter, ändå tycker kan vara värt att återposta här.

Minotauren ges ut av Aleph och har en tydlig skräckprägel, men det finns även en hel del utrymme för fantasy. Översatta noveller från förra sekelskiftet blandas med nyskrivna svenska alster och längre artiklar och essäer. En välskriven, intressant tidskrift.

Presentation/intervju
Hemsida

Nova science fiction har egentligen för många översättningar av engelsk sf från min smak, men det är absolut noveller av mycket hög kvalitet. Dessutom artiklar, kritik et cetera. Personligen skulle jag säga att det är Sveriges överlägset bästa tidskrift för sf-intresserade (och sett till vad man får, betydligt billigare än Jules Verne-Magasinet).

Hemsida

Enhörningen är världens enda finlandssvenska fantastiktidskrift, och absolut ett tips för alla finlandssvenskar som är intresserade av sf och fantasy, men är lika läsvärd för rikssvenskar (som utgör ungefär halva prenumerationsskaran). Mycket originalspråkstexter, men även översättningar - ofta av Hugo-, Nebula- och Atoroxvinnare (de två stora anglosaxiska sf-/fantasypriserna samt det finska priset för bästa fantastiknovell).

Presentation/intervju
Hemsida

Mitrania publicerar kortare artiklar och noveller nästan uteslutande av svenska, ofta tidigare opublicerade, författare. Intressant för den som kanske inte är så insatt i genren och inte vill ha för svårgenomträngliga artiklar, eller för den som vill hålla koll på ny, svensk fantasy. Dessutom en intervju med en svensk fantastikförfattare i varje nummer.

Presentation/intervju
Hemsida

Hem.

3 Kommentarer:

Blogger Hans Persson sade:

Nog är väl JVM värd en egen notis istället för bara en parentes under Nova SF? Jag tycker att kvaliteten på JVM är god, även om korrekturläsningen blivet klart sämre de senaste åren (Sam har tydligen problem med ögonen).

Tyvärr tror jag inte att JVM har någon webbsida, och Sam J. brukar inte vara intresserad av att ställa upp på intervjuer.

Jag kan för övrigt rekommendera alla tidskrifterna du skriver om till de som inte redan provat dem. Jag prenumererar på allihop utom Enhörningen som jag inte hunnit med. Jag brukar visserligen inte hinna med att faktiskt läsa allt i alla nummer, men det betyder ju å andra sidan bara att jag har mer bra material liggande oläst till en dag när jag behöver det. ;-)

30/11/05 13:51  
Blogger Johan sade:

Jag måste nog erkänna att jag personligen inte är någon större anhängare av JVM. Att döma av de nummer jag har läst så kan den vara bra och intressant, men det finns också nummer som håller en i mina ögon lägre kvalitet. Lägg till att prenumerationen kostar 290:-/år och att lösnummerspriset väl ligger närmare hundralappen i kombination med att tidskriften är ganska tunn och resultatet blir att den är dyrare än jag med min studentekonomi tycker är värd priset (jämfört med Mitrania, Enhörningen, Nova och Minotauren som jag mer eller mindre samlar på mig numren av och numer skall få hem alla i brevlådan om jag inte misstar mig, trots att jag egentligen har bekväm tillgång till läsningen av de två senare i universitets tidskriftsläsesal). Jag har svårt att rekommendera en tidskrift som jag själv tyvärr inte tycker är värd kostnaden.

//JJ

30/11/05 14:58  
Anonymous Anonym sade:

Ska gå till SF-bokhandeln någon gång och plocka på mig något nummer av Enhörningen, det brukar alltid finnas något sånt. Jag vet faktiskt inte varför det inte har blivit av ännu, eftersom det är den sortens tidskrift jag borde slänga mig över så fort jag får syn på den... Och de andra brukar jag alltid köpa. Jag misstänker nästan att det har något med formatet att göra. Nova, Minotauren och Mitrania är ju så små och söta. Hm, jag är skum...

2/12/05 17:40  

Skicka en kommentar

<< Home