Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

tisdag, januari 17, 2006

Läs

Arne Sand. Neil Gaiman. Harry Martinson. Anna Maria Lenngren. Philip K. Dick. Karin Boye. William Shakespeare. Joseph Conrad. Geoffrey Chaucer. Michail Bulgakov. Franz Kafka. Ursula Le Guin. Nikolaj Gogol. China Miéville. Robin Hobb. Poul Anderson. John Ajvide Lindqvist. Homeros. Fjodor Dostojesvskij. Paul Auster. Tage Danielsson. Margaret Atwood. Frans G. Bengtsson. Tanith Lee. Erik Granström. Philip Pullman. Jane Austen. Väinö Linna. Susanna Clarke. Carl-Johan Vallgren. Tove Jansson. Marcus Tullius Cicero. Anne Bishop. Mervyn Peake. George R.R. Martin. Vladimir Nabokov. Per Jorner. Alexandra Aikhenvald. Patricia McKillip. Bram Stoker. Edgar Allan Poe. Oscar Wilde. Maria Gripe. Michael Ende. Pete Abrams. Ted Chiang. Patrick O'Brian. Peter Høeg. Toni Morrison. Umberto Eco. Gabriel Nilsson. Jeff Noon. Jack Vance. J.D. Salinger. Steven Erikson. Charles de Lint. Jan Berglin. Jan Kjærstad. Prokopios. Kazuo Ishiguro. Johanna Sinisalo. Carl Michael Bellman. Pär Lagerkvist.

7 Kommentarer:

Blogger Hans Persson sade:

De flesta namnen på listan känner jag åtminstone igen och rätt många har jag läst åtminstone något av. Det finns dock en hel del kvar som jag inte provat, men det är faktiskt många av dem som redan finns på min "att läsa"-lista. Och naturligtvis finns det ett par namn som jag inte känner igen.

18/1/06 10:31  
Blogger Åka sade:

Kul kombination av namn. Men... Gabriel Nilsson? Han har ju varit publicerad i Folk och fans i landet Annien! Är det verkligen honom du menar, mitt bland alla andra stora namn? Jag kanske ska ligga på honom om fler bidrag.

19/1/06 07:23  
Blogger Johan sade:

Ja. Gabriel Nilsson är bra.

//JJ

19/1/06 12:08  
Anonymous Anonym sade:

Gör inte sådär. Jag blir bara stressad över alla böcker som jag inte kommer hinna läsa under min livstid :P

20/1/06 11:23  
Blogger Johan sade:

Jag blir mest irriterad över alla jag missade att nämna.

//JJ

20/1/06 16:08  
Anonymous Anonym sade:

Du kanske glömde två sf-storheter som berör en och annan väsentlighet: Isaac Asimov och Robert A. Heinlein. :-)

PS. Har du helt släppt Libertati? DS

31/1/06 10:20  
Blogger Johan sade:

Asimov och Heinlein har självklart haft stort inflytande på sf-genren, men jag kan inte direkt säga att de tillhör mina favoriter vad det gäller rent skönlitterärt författande -- även om jag gillar enstaka titlar av Heinlein, riktigt mycket ibland.

Nej, jag har inte släppt Libertati. Bara haft ont om tid. Temporärt, inbillar jag mig.

//JJ

6/2/06 20:27  

Skicka en kommentar

<< Home