Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, maj 26, 2006

Den fantastiske bokmannen

Apropå bokhyllor, så är The Bookman en innovativ och rolig idé. Alltid redo att förse suktande läsare med böcker.



Men jag kan inte låta bli att undra om den verkligen skulle se ens hälften så tilldragande ut om böckerna inte var så stiligt inbundna. Tänk er istället lite grälla färger, något som sticker av: Brott och straff i den där glatt rosalila upplagan, ett par böcker från Norstedts från 1967 med omslag av Rolf Lagerson, ytterligare ett par från senare år som följer trenden med fotoomslag. Gormenghast med omslagsbilden hämtad från filmatiseringen.



Det blir på något sätt inte alls samma sak.

Bilderna är hämtade från anyamountofbooks.com/bookman.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Om jag får vara lite praktiskt grinig eller verklighetsbunden, så tycker jag att det viktigste med bokhyllor är att de sväljer MÅNGA böcker - sedan kan man förstås ha någon form av bokskulptur som nöje vid sidan om...

26/5/06 18:24  
Blogger Johan sade:

Jo, självklart. Mitt största problem med bokhyllor är inte hur de ser ut, utan snarare att jag över huvud taget inte får in fler.

//JJ

26/5/06 18:27  
Blogger Cissi sade:

Lite tantsnuskböcker i pastellfärger skulle nog inte heller göra sig lika bra hos The Bookman...

29/5/06 14:42  
Anonymous Anonym sade:

Säkerligen inte -- men personligen har jag inga större mängder pastellfärgad tantsnusk från första början, så för mig skulle just det inte vara något större problem. :)

//JJ

29/5/06 20:03  

Skicka en kommentar

<< Home