Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, maj 24, 2006

Vårfest på Trägår'n

Jag har den stora äran att ha blivit inbjuden till Föreningen Forna Elever vid Göteborgs handelsinstituts traditionella, glada vårfest på Trägår'n. Supé bestående av sandwiches, varmrätt, dessert, vin, öl eller vatten, kaffe, serveras exkl. servisavg. till ett pris av Kr 15:75 låter alldeles lagom överkomligt i mina öron. Dessutom spelar Kai Rönns orkester. Supé med dans, visserligen, och smoking eller mörk kostym vilket måhända inte är vad jag känner mig allra mest bekväm i, men det är en smäll man får ta. Lördagen den 29 maj klockan 19:00 äger festen rum, och det låter ju alldeles perfekt om det inte hade varit för den lilla detaljen att jag är nästan exakt femtiotvå år försenad med min anmälan.

Inbjudan och medföljande svarskort hittade jag i Klara Johansons Brev som jag nyligen införskaffade. Lite roande är det ändå att dessa små trycksaker inte bara troligtvis har bott i boken i fem decennier utan också överlevde flytten till en ny ägare och inte ens kom bort i mellanlandningen på antikvariatet. Tänk vad man missar när man inte köper fler böcker antikvariskt än jag gör.

Men visst finns det roande upptäckter i mer jungfruligt orörda böcker också. Ett favoritexempel är Atlas of the Skies: Journeying Between the Stars and Planets in the Discovery of the Universe som jag för något år sedan snubblade över på bokrean, dit det av någon anledning letat sig. Eftersom min gamla pojkdröm var att bli astronom eller kanske matematiker -- när jag var sex år ansåg jag att det absolut tuffaste och hårdaste man kunde vara var matematikprofessor, vilket i många humanistkretsar ses som tecken på en mycket osund barndom -- kunde jag inte låta bli att plocka upp den och bläddra i den. När jag sedan köpte med den hem för en spottstyver var det till en viss liten del på grund av bilderna, för som litteratur om anstronomi var den måhända inget mästerverk, men huvudsakligen på grund av tillräckligt många av bildtexterna och diagrammen (som kan ta upp en halv sida) fortfarande är på italienska för att jag kan tänka mig att det skall ställa till med problem för den som inte antingen har åtminstone vissa kunskaper i språket eller vet vad de vill säga ändå -- men i så fall har man knappast något skäl att läsa böcker av det här slaget. Bisarrt nog finns det även något ställe där en sidotext mitt i en mening övergår från engelska till italienska. Svårslagbart.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Jag vet ju inte om det var det exemplaret av "Brev" som jag lyfte ner från hyllan på ett visst (mitt favorit-)antikvariat för några veckor sedan... kanske var det det.

Och inbjudan till vårfesten i Trägår'n för femtitvå år sedan låter som något du borde anta.

24/5/06 15:14  
Blogger Johan sade:

Det var det med allra största sannolikhet.

//JJ

24/5/06 21:14  

Skicka en kommentar

<< Home