Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, maj 12, 2006

Dagens länk- och lästips

Via Humaniorabloggen snubblar jag över Expresse digital, ett urval tyska exiltidskrifter och -tidningar som digitaliserats och lagts upp på nätet.

Representerade skrifter: Aufbau, Acht-Uhr-Abendblatt, Das Andere Deutschland, La Otra Alemania, Das blaue Heft, Der deutsche Schriftsteller, Der deutsche Weg, Europäische Hefte, Freie deutsche Kultur, Freie Kunst und Literatur, Gelbe Post, Gemeindeblatt der Jüdischen Gemeinde Berlin, Gemeindeblatt der Jüdischen Gemeinde Shanghai, Internationale Literatur, The Jewish Voice of the far East, Jüdische Revue, Kunst und Wissen, Neuer Vorwärts, Ordo, Pariser Tageblatt, Pariser Tageszeitung, PEM’s Privatberichte, Das Reich, Shanghai Jewish Chronicle, Shanghai Echo, Sozialistische Warte, Die Tribüne, Über die Grenzen, Zeitschrift für freie deutsche Forschung och Die Zeitung.

Dagens lästips, apropå tysk exillitteratur, är Stefan Zweigs Schachnovelle, om fångenskap och schackspel. Den finns på engelska som The Royal Game eller Chess Story och, om jag inte misstar mig, på svenska i Schack, Amok och andra noveller Schack Amoklöparen.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Jag tittar lite i bokhyllorna och bredvid "Schachnovelle" i original står en översättning till svenskan med den dubbla titeln "Schack Amoklöparen". Den innehåller alltså två översatta Zweignoveller "Schachnovelle" och "Amok". Översättningen är gjord av Hugo Hultenberg och utkom 1943, läser jag. Kanske finns det en senare översättning med den titeln du nämner...

12/5/06 07:52  
Anonymous Anonym sade:

Nej, det är nog jag som är felunderrättad. Jag var, som påpekat, osäker, i och med att jag aldrig stött på den i översättning själv. Men det var Hultenbergs överseättning från 1943 jag syftade på.

Tack.

//JJ

12/5/06 10:10  
Anonymous Anonym sade:

Oavsett vad den heter översättning är det en synnerligen trevlig berättelse. Guldtips från oväntade håll är alltid lika trevligt.

21/5/06 19:05  

Skicka en kommentar

<< Home