Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

söndag, maj 07, 2006

Från Sagan om de bannlysta till Karls grav — fler återkommande sökträffar

Jag tycker att det är intressant att se hur många som verkar försöka föra samtal med sökmotorer eller åkalla dem som om de var mystiska andar som måste blidkas för att lyssna. Alltså ställer man hela frågor, ibland komplett med ett avslutande frågetecken, istället för att använda sig av några väl valda ord, vilket gör FAQ till ett än mer passande begrepp.

Den första genomgången vanliga sökträffar finns här och innehåller information om inbundna böcker, Hanteringen av odöda, bokomslag, Harry Martinson, Vägen till Klockrike, Anna Maria Lenngren, Nicolas Krizan, Johan Jönsson, noveller, svärord och svordomar, Erik Granström, inledningar, eufemismer, film och handikapp.

Ola Wikander

Ola Wikander är språk- och religionsvetare och har översatt Enuma elish och Kanaaneiska myter och legender till svenska . Han har en hemsida här, och en några år gammal intervju i Svenska Dagbladet hittas här. Min hyllning till hans senaste bok, I döda språks sällskap, hittar du här.

Karls grav

Karls grav, kallad så på grund kungen som tog intiativet till grävandet och antalet personer som dog under arbetet, är en kanal som förbinder Vänern med Göta älv och möjliggör båtar att ta sig upp utan att passera fallen. Den stod klar 1752.

Minoritetsspråk

Sverige har fem officiella minoritetsspråk: finska, meänkieli (tornedalsfinska), samiska, jiddisch och romani. Dessutom har teckenspråket en juridisk särställning, men det är inte erkänt som ett officiellt minoritetsspråk.

Sverige har inte heller något lagstadgat nationalspråk: frågan var uppe i riksdagen nyligen, men röstades ned. Den lär dock återkomma.

Sagan om de bannlysta

Sagan om de bannlysta är en kort parodi på filmatiseringen av Sagan om Ringen, men om du har sökt dig hit på det så visste du förmodligen redan det. Vad det gäller övrig information finns den inte att finna här. Jag kan inte hjälpa dig med det smidigaste sättet att få hem den till hårddisken och jag har ingen aning om vilka upphovsmännen är. Jag skulle gissa att vidare googling kommer visa sig ganska lönlös i den senare frågan, tyvärr.

Mikael Niemi

Intressant nog har jag inte heller hittat någon särskilt informativ sida som Mikael Niemi, annat än de korta standardpresentationerna. God jakt. Och du — om du vill veta någonting om innehållet i en bok, så är den smartaste lösningen oftast att faktiskt läsa boken.

Latinska uttalsregler

Latinet har en lång historia, och även om det länge har varit relativt statiskt eftersom det mest använts som vetenskapsspråk och inte till vardags så har det självklart hunnit med att ändras en del. Alla språks uttal varierar från plats till plats och tid till tid, men några saker värda att tänka på när det gäller uttalet av klassiskt latin är att c uttalades hårt, som ett k, och inte mjukt som i "cykel". Uttalet av u drar (som i de allra flesta språk) mer åt svenskans o och latinets o mer åt svenskans å. Kombinationen ae var i klassiskt latin mer åt ett ai eller aj. Caesar hette alltså inte "Sesar", utan någonting i stil med"Kajsar" (tänk på tyskans "Kaiser"). Cicero hette "Kikero", inte "Sisero".

Patrick Süskind

Süskinds mest välkända verk är Das Parfum, eller Parfymen på svenska. En kortare recension av hans Die Geschichte von Herrn Sommer finns här, men överlag är det ont om information om Süskind på Månskensdans.

Oskiska

Oskiska är ett italiskt språk, besläktat med latinet men något mer arkaiskt. Det dog ut när talarna blev romerska medborgare och deras språk gick upp i det dominerande latinet. Ett exempel på spår av oskiska som de allra flesta stött på är namnet den länge begravda staden Pompeii.

Arne Sand

Arne Sand är en svensk nittonhundratalsrförfattare som dog i alldeles för unga år. Efterorden i några av de böcker som finns i tryck är den bästa relativt lättillgängliga informationskällan jag kommer på så på rak arm; på nätet torde min korta presentation säga lika mycket om hans författarskap som någonting annat jag har hittat.


Allmänna söktips:
Använd citattecken. Sök inte på Niklas Persson, sök på "Niklas Persson". Annars riskerar du få massa träffar på Niklas Hjälte och Lisa Persson istället. Om du inte hittar någonting på sidan direkt, använd ctrl+f eller mactangenten+f för att söka på den aktuella sidan.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Jomen om alla följer dina tips får man ju inga besök från folk som letat efter "obscena troll", "den egentliga katten Gustav" eller "hon är bara intresserad när jag inte är det." Varför de hamnat på "Ordet" vet jag inte men jag brukar publicera dem ibland under rubriken "Förgooglingar." Så slipper man hitta på något själv att skriva om.

7/5/06 18:07  
Blogger Johan sade:

Jag brukar också få min beskärda del udda och ibland fullständigt häpnadsväckande sökningar, men de är lyckligtvis inte särskilt återkommande, om än underhållande. Att döma av andra sidors statistik som jag brukar roa mig med att studera har Månskensdans av någon anledning en ovanligt hög andel "seriösa" sökningar.

//JJ

7/5/06 18:12  
Blogger Hans Persson sade:

Jag känner till de latinska uttal som du berättar om, men likafullt har jag svårt att använda dem på exemplen du ger. Vanans makt är stor...

17/5/06 13:34  
Anonymous Anonym sade:

Nä, inte tusan går jag omkring och uttalar Caesar eller Cicero enligt klassiskt latinska uttalsregler till vardags. Det känns jag ingen som gör, latinkunskaper eller ej. Finns ingen poäng med det.

//JJ

17/5/06 15:39  

Skicka en kommentar

<< Home