Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, april 05, 2006

Patrick Süskind: Die Geschichte von Herrn Sommer


Patrick Süskind är mest känd som författaren till boken Das Parfum (Parfymen). Till de böcker som hamnat i Parfymens skugga finns Die Geschichte von Herrn Sommer.

Die Geschichte von Herrn Sommer har inte alls Herr Sommer, som snarare bara traskar förbi då och då på en av sina ständiga vandringar, som huvudperson, utan en då ung pojke, som när han i ett senare skede av livet skall berätta om sina upplevelser har en tendens till att ständigt komma på avvägar och iställer börja berätta om någonting helt annat. Det är en bok som fångade mig direkt från första början genom att inleda med ett stickspår på runt femton sidor, utan att för den sakens skull göra mig irriterad. Süskinds ständiga irrvägar för att komma till sitt mål hör snarare till bokens charm.

Die Geschichte von Herrn Sommer är en söt, men också intelligent — särskilt med alla paralleller mellan klättrande och flygande, mellan rörelser i olika riktningar och hur huvudpersonens klättrande och drömmar om att flyga ställs mot Herr Sommers ständiga och till synes meningslösa vandrande — berättelse. Boken tillhör kanske inte de där som man verkligen kommer minnas i årtionden efter att man har läst dem, men det är en läsvärd och underhållande historia — kanske någonting att tänka på för den som har planerat rusta upp rostiga färdigheter i tyska med skönlitteraturens hjälp. Annars skall den finnas översatt åtminstone till engelska, under titeln The Story of Mr. Summer.

4 Kommentarer:

Blogger Elda sade:

Hum. Det låter onekligen som en gullig historia, som du beskriver den. Synd bara att jag inte kan tyska. Det känns dumt att läsa en bok på ett språk jag inte förstår fullt ut, om det är en översättning i vilket fall. Inte värt ansträngningen, liksom.
Parfymen, däremot, har jag fått rekommenderad från annat håll också. Ska nog försöka leta upp den snart.

5/4/06 12:41  
Anonymous Anonym sade:

Det var kanske ett tiotal år sedan jag läste "Die Geschichte von Herrn Sommer", men något har stannat i minnet. Ett slags lätthet som inte döljer smärtan - som ändå finns där -,en lätt studsande återklang från en barndom som är långt borta nu. Jag tycker egentligen bättre om den här än "Das Parfum", den är mycket mer avskalad och liksom slaggfri.

6/4/06 08:57  
Anonymous Anonym sade:

Jag håller på att läsa den boken i skolan nu. Många andra klagar på att den inte har nån handling och då kan jag inte låta bli att tycka att dom är ganska tråkiga. Jag gillar den boken och hans sätt att skriva, även om jag blir lite förvirrad ibland. Mina tyskakunskaper är inte de bästa direkt.

13/4/06 23:58  
Anonymous mattias sade:

Den är faktiskt översatt till svenska. 'Berättelsen om herr Sommer'. Kom ut på Forum 1993 tror jag. Min favorit är annars Duvan av Süskind.

13/10/09 18:38  

Skicka en kommentar

<< Home