Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, mars 29, 2006

Vanliga sökträffar (FAQ)

Outgrundliga är sökmotorernas irrvägar, men må den som frågar få svar. Några av de vanligaste sätten att hamna på Månskensdans genom Google eller AltaVista är på jakten efter information om:

Vad betyder det att en bok är inbunden?

En inbunden bok skall egentligen ha hårda pärmar och riktig bokinbindning. Idag används termen i handeln mest om böcker med hårda pärmar och löstagbart skyddsomslag, och skillnaden jämfört med kartonnage inte nödvändigtvis behöver vara större än just det löstagbara skyddsomslaget. Tyvärr är etiketten "inbunden" inte den kvalitetsstämpel den borde vara.

Omslag till Hanteringen av odöda

finns högupplöst här. Generellt hittar du enklast omslag hos förlagens hemsidor, ofta under pressinformationen. Skall du nödvändigtvis googla efter omslag, testa att göra en bildsökning. Det är förmodligen mycket smidigare.

Harry Martinson

stavade sitt namn med ett s. Harry Martinson, inte Harry Martinsson. Kom ihåg det. Det finns ett Harry Martinson-sällskap, men deras hemsida är tyvärr inget mästerverk. Projekt Runeberg skriver om honom här.

Vägen till Klockrike

hyllar jag här. Om du är nyfiken på om den är läsvärd, så är svaret att ja, det är den. Om du håller på med ett skolarbete och letar efter en recension eller text om boken att använda dig av, läs boken istället. Den är bra och inte vidare tjock.

Anna Maria Lenngren

Den som vill läsa mer -- och det vill man -- om och av Anna Maria Lenngren kan gå till Projekt Runebergs sida här.

Nicolas Krizan

är bra. Fast du hittar inte mycket information om honom här. Exempel på Krizans illustrationer hittar du här.

Johan Jönsson

är jag. Och många andra. Jag står till exempel bara för nio av de hundra första träffarna jag får upp på Google när jag söker på namnet. Det finns en poet (samlingar: Monomtrl och I krigsmaskinen, såvitt jag vet) som heter så, fast med ett s: Johan Jönson. Det är inte jag -- jag skriver huvudsakligen noveller, och en och annan artikel. Visserligen har det av någon suspekt anledning hänt att jag sålt lyrik också, men det är uteslutande till obskyra amerikanska sf-tidskrifter. Letar du efter information om en speciell Johan Jönsson så får du nog snällt utöka din sökning med någonting mer än namnet. Annars kommer du ha mycket att göra.

Noveller

En novell är en kort berättelse, inte att förväxla med engelskans novel som betyder roman -- alltså det som man normalt refererar till som en bok, fast boken egentligen bara är det fysiska objektet. Det engelska namnet för novell är short story.

Om du letar efter någonstans där du själv kan få dina noveller lästa, så är sockerdricka.nu och haket.com de två sidor som nog är vanligast att nämna. Sockerdricka har jag aldrig testat; Haket tyckte jag inte om. För specifikt fantasynoveller så är Catahya förmodligen den vanligaste sidan.

Vill du läsa noveller så finns det ett antal svenska tidskrifter som publicerar sådana. tidskrift.nu kan vara en bra plats att börja leta. Jag skrev en kortare presentation av några fantastiktidskrifter här. Noveller på Månskensdans finns i skrivande stund bestående av "Min tid snöade bort", "Att födas i titan" och "Kunskapstörst".

Incestnoveller är inte riktigt mitt område, tyvärr, så ni som hittar hit genom att söka på noveller incest eller liknande (och ni måste ha tålamod, för en enkel Googlesökning ger mig ingenting i första taget) är nog bedragna av allt mitt skrivande om noveller i kombination med beskrivningen av Sexy Losers i inlägget om nätserier.

Svärord eller svordomar

hittar du ingen utförlig information om på Månskensdans, annat än ett propagandainlägg. Däremot så rekommenderar jag Magnus Ljungs bok som nämns där. Den är förmodligen ganska svår att få tag på (jag fick beställa fram ett slitet exemplar från Göteborgs universitetsbibliotek) och kanske något utdaterad nu, dock, men Magnus har uppgivit att det kommer en ny bok om svordomar nu i april.

Erik Granström

tycker Månskensdans om. svavelvinter.nu är hans hemsida. Om du vill läsa någonting kortare av Erik rekommenderar att du letar upp det han har skrivit bland Enhörningens drapor.

Inledningar

Jag har inga som helst problem med att prata inför folk och ser mig gärna som en acceptabel retoriker om jag får lite tid att fundera, men det här med högtidliga tal är nog inte riktigt min grej. Tips om inledningar på tal får du nog söka annorstädes. Om du skall börja skriva någonting, må det vara en artikel, en uppsats, en novell eller vad som helst, och inte kommer igång -- mitt råd är att börja någonstans, var som helst, där du är bekväm och kanske ta inledningen senare. En inledning bör fånga läsarens uppmärksamhet och om det handlar om en uppsats eller artikel ge en bra uppfattning om vad det handlar om. Det kan finnas vissa risker i att gå till överdrift.

Jag skrev om romaninledningar här, men om du inte är hemskt intresserad av mina åsikter är det nog ingenting som kommer hjälpa dig.

Eufemismer

En eufemism är en omskrivning av någonting, oftast mer eller mindre obehagligt eller negativt, för att få det att låta bättre än det är. Om du behöver en eufemism, använd din fantasi.

Strindberg

August Strindberg är en författare man kan ha delade åsikter om. Klart är i alla fall att få spelat så stor roll för det svenska språkets -- och den svenska litteraturens -- utveckling.

Det finns ett Strindbergmuseum, med en hemsida där du kan hitta diverse information. Strindbergmuseet ligger på Drottninggatan 85 i Stockholm.

Film

Månskensdans skriver nästan aldrig om film. Delvis för att jag tycker att det är ett tråkigare medium än boken, delvis för att jag tycker att det är ett medium som kräver mer ansträngning och uppmärksamhet och delvis för att jag på grund av de två första anledningarna inte ser en tiondel så många filmer som jag läser böcker. Vägen till Klockrike, Fight Club och andra filmer man kan tänkas söka efter finns här huvudsakligen recenserade eller omnämnda som böcker. Bättre lycka nästa gång.

Handikapp

Att inte kunna fullt uppskatta en bok som inte har ett tillräckligt intressant språk får nog ses som ett synnerligen milt handikapp. Letar du efter information om riktiga sådana, så har du förmodligen redan kikat hos De Handikappades Riksförbund eller motsvarande organisation för just ditt handikapp eller det handikapp du söker information om. Mitt råd är att kontakta dem, din vårdcentral eller din läkare för mer information. De finns där för att hjälpa dig.

4 Kommentarer:

Blogger Martin sade:

Vilken massa seriösa sökningar du får. Jag får mest en massa konstiga.

29/3/06 19:07  
Blogger Johan sade:

Jag skulle gissa att det huvudsakligen beror på att jag skriver på ett mycket mindre utbrett språk. Färre sidor att ta sig förbi innan man når mig när man gör sin sökning, alltså, vilket gör att jag kan få träffar på så vanliga saker som "Vägen till Klockrike".

Sedan händer det allt att jag får ordentligt suspekta sökningar jag också, men möjligtvis med undantag för stackarna som letar efter incestnoveller så är det enstaka grejer som inte återkommer. Allt som nämndes här var sådant som upprepade gånger synts i statistiken.

//JJ

29/3/06 20:32  
Blogger Andrea sade:

Äh, de här var väl inte så konstiga. http://palegreenwoman.blogspot.com brukar ha en sammanställning lite då och då. Hon får seriöst konstiga sökningar ibland.

Det är å andra sidan en mer allmänt inriktad blogg än den här.

29/3/06 21:55  
Anonymous Anonym sade:

Andrea: Nej, det var det som var poängen. De här sökningarna är inte konstiga, bara vanliga sätt att snubbla över sidan.

//JJ

29/3/06 22:11  

Skicka en kommentar

<< Home