Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, mars 23, 2006

Nytt nummer av Nova

Senaste numret av Nova Science Fiction var en av de trevliga saker som väntade på mig när jag kom hem från min tvåveckorsvistelse norröver. Det har varit ganska kraftigt försenat, men bland annat kulturstöd på 25.000:- gör att takten skall återupptas.

Jag har inte hunnit läsa igenom det än, mycket för att det öppnar med en åttio sidor lång kortroman och jag lätt känner ett visst motstånd mot alltför långa texter i tidskrifter (och antologier -- det var min huvudsakliga invändning mot den första Schakt-antologin också). På förhand känns det inte heller som ett fullt lika spännande nummer som de tidigare -- det föregående, nummer fem, kändes som en fullträff, trots att jag aldrig fastnade för Sven Christer Swahn, som ägnades en stor del av det.

Jag har i alla fall skummat igenom bokrecensionerna. Johan Frick är inte helt imponerad av De kosmiska havens bokanjärer, en bok som har funnits på min intresselista ett tag nu. Nu har jag inte läst boken, men Fricks invändning mot den romantiska idén att pappersböcker äger "någon inneboende subversiv kraft som andra media saknar" låter som någonting som borde få mig att flytta upp den på prioriteringslistan. Mats Dannewitz Linder ställer sig relativt positiv till Onsdags Onsdagslegender med slutklämmen "Onsdagslegender är ett gott initiativ, och även om ingen läsare lär bli odelat entusiastisk så måste man som sf- och fantasyfan applåder: här är dock ett skyltfönster som på det hela taget inte skäms för sig". Personligen var jag inte fullt lika positiv.

Och, kom ihåg, gott folk: gillar ni en tidskrift, prenumerera på den. Det är inte bara billigare och smidigare än att köpa lösnummer, det underlättar vanligtvis väldigt mycket för tidskriften ifråga också.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Haha. "De kosmiska havens bokanjärer" är helskum. Men rolig, för det mesta. Jag har en recension av den i huvudet, har bara inte skrivit ner den ;) När Catahya får sin sf-avdelning om typ hundra år ska jag iaf bidra med något... ;)

25/3/06 18:29  

Skicka en kommentar

<< Home