Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, februari 13, 2006

Nebulaläsning & sf-diktning

Ben Roimola konstaterar att de preliminära Nebulanomineringarna finns tillgängliga. De flesta kortromaner, långnoveller och noveller finns så länge de är aktuella ute för fri läsning, så den som till skillnad från undertecknad inte har någonting emot att läsa skönlitteratur på skärmen kan säkert hitta en del pärlor där. Jag kan inte påstå mig ha läst någon större del av de nominerade romanerna, men det finns ett par helt intressanta namn där (Miéville, Clarke), något som är i alla fall klart läsvärt (Stross) och något som jag kanske tycker är en smula överskattat (Pratchett). Joe Haldeman, som kommer till Imagicon i oktober, står också med bland de preliminära namnen.

Fanspan har rapporterat om Johannes Heldéns sf-diktsamling En maskin av ljus ett par gånger. Jag hoppas jag får tillfälle att läsa den någon gång snart. Apropå sf-diktning, så har Greg Beatty en intressant artikelserie om Rhyslingvinnare på gång på Strange Horizons -- i alla fall hoppas jag att det hinner utvecklas till en ordentlig artikelserie. Det beror på vilket bemötande de första tre får, så ta en titt på dem, läs om det verkar intressant och kommentera gärna om ni gillar dem. Ni hittar de första artiklarna här och här.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home