Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, mars 27, 2006

Metabloggande

De misslyckade föresatsernas dans. När jag startade Månskensdans, i juni för snart ett år sedan, skrev jag [d]et här är inte en blogg. En blogg bör nämligen uppdateras då och då, vilket jag tvivlar starkt kommer att ske med den här — men vad vet väl jag, det är inte som om jag har särskilt mycket att säga till om i frågan.

Nej, vad visste väl jag.

Någon månad senare fick jag för mig att skriva [d]en påbörjade länksamlingen till vänster går till stor del till fantastikrelaterade sidor, men jag hade ändå tänkt försöka låta bli att skriva så mycket om fantasy, science fiction och skräck här. Egentligen är det synd att över huvud taget göra den uppdelningen — bra böcker är bra böcker, genre eller ej — men det känns som om så mycket av det jag skriver om och sysslar med över internet över huvud taget redan har med fantastik att göra. Enklare artiklar, recensioner och nyheter vad det gäller fantasy dyker upp till exempel på Catahya. Jag läser och gör mycket annat också, och någonstans måste det få utrymme.

Ändå tror jag att tjugofem av åttioen inlägg antingen har handlat om fantastik eller haft stark fantastikanknytning. Det är kanske inte några fasansfullt höga siffror, men det faktum att ett antal inlägg handlar om språk snarare än om litteratur i kombination med en uttalad ambition att undvika fantastiken gör att det är en rätt ordentlig andel. Det är lite synd, för en av mina tankar med Månskensdans var att ha någonstans att skriva om just all annan litteratur. Det är inte så att fantasy, skräck och science fiction inte är framträdande i min läsning, men de är trots allt en klar minoritet — bland böckerna jag äger, bland böckerna jag läser. Jag älskar litteratur; min passion är böcker, inte enskilda genrer. Det känns trist att gå igenom vad jag skriver om böcker och konstatera att vissa grupper tar en sådan framträdande plats, för det innebär att andra typer av böcker som jag tycker om nästan helt försvinner.

Att skriva mycket om genrelitteratur på andra platser gör det naturligtvis inte enklare att låta bli att skriva om den här. Det är sällan tankar om enskilda science fiction- eller fantasyböcker det handlar om (det lyckas jag vanligvis hålla härifrån) utan sådant som spiller över från andra platser. Det kan handla om att fortsätta på ett tema och utveckla sina mer personliga tankar, eller vilja skriva om någonting som man borde ha fått plats med men som kanske inte riktigt passade där man först ville ha det. Dessutom är det ju så att inte bara mitt skrivande, utan även större delen av min nätaktivitet kring litteratur, rör fantastik. För någonting som lätt blir så bundet av länken är det självklart väldigt enkelt att skriva om det man inte behöver leta efter. Att de allra flesta, om än inte riktigt alla, regelbundna läsare som tar sig tiden att kommentera någonting då och då är fantastikläsare spelar också in.

I samma inlägg skrev jag man sätter de mål man själv vill ha med sitt skrivande och om det är att hålla vännerna uppdaterade om sådant man anser att de bör veta (eller få bekanta att lära känna en bättre), tja, då skriver man för att uppnå det. Men det är inte någonting som jag personligen skulle vara så intresserad av att läsa, eller att skriva om. Mitt liv är ingenting slumpad person skall kunna snubbla över på internet. Som jag ser det är bloggen det perfekta verktyget för att istället för att skriva om sitt liv skriva om annat men med sig själv som utgångspunkt och exempel.

Det, i alla fall, borde jag ha lyckats uppnå. Kanske mer med med sig själv som utgångspunkt och exempel än med resten, men jag intalar mig gärna att Månskensdans håller sig ganska bra till huvudämnena litteratur och språk med några tillfälliga utflykter till andra områden inom skrift, kunskap och kultur. Synd bara att så mycket inom ämnet litteratur hamnar på det jag uttalat skulle låta bli att skriva om — eftersom det innebär att det finns så mycket annat jag inte skriver om.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home