Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, april 27, 2006

Känner du igen språket?

The Language Identification Audio Quiz.

En rolig utmaning med minst sagt varierande svårighetsgrad. De allra flesta borde höra skillnaden på isländska och färöiska, även om kunskaperna om hur de språken låter kanske är mindre allmänt utbredd än jag vill inbilla mig. Själva lyckades jag klumpigt nog blanda ihop polska och bulgariska, men ryska har man hört så många gånger att det knappt går att missta sig på. Annars är jag stoltast över att faktiskt inte bara kunna gissa mig till utan faktiskt placera de nordostasiatiska språken, och över att känna igen swahili innan jag ens sett alternativen.

Sexton av tjugofyra språk rätt (med gott om utrymme för att få rätt för rena gissningar, med tanke på hur alternativen ser ut, naturligtvis) och med uppenbarligen bristande kunskaper om språk i och runt Indien och i Syd- och Centralamerika, bortsett från den slaviska blundern. Fast egentligen kände jag inte igen något av de nordamerikanska heller, trots att jag verkligen borde ha kunnat placera i alla fall antingen navajo eller inuktitut, istället för att bara leta efter fonem som verkade passande.

3 Kommentarer:

Blogger Andrea sade:

Quizet vill inte öppna sig :(
Det kommer bara upp en idiotisk ruta om ActiveX-kontroll som vägrar stänga sig.

28/4/06 20:11  
Blogger Johan sade:

Testa den här länken istället och se om det går bättre.

//JJ

28/4/06 22:00  
Blogger Andrea sade:

Liksom dig tog jag pinsamt nog fel på polska och bulgariska, hade alla rätt på nordostasiatiska och prickade swahili direkt. Navajo tog jag, men det var lite av en chansning. Totalt 15 av 24.

3/5/06 22:04  

Skicka en kommentar

<< Home