Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, april 19, 2006

Dagens lästips: Heart of Darkness, Joseph Conrad (och Chinua Achebe)


Heart of Darkness (Mörkrets hjärta) är en av mina absoluta favoritböcker. Jag älskar stämningen och jag älskar personskildringarna (undantaget bokens kvinnor, som inte är så mycket uselt skildrade som de över huvud taget inte känns som individuella personer utan snarare som representanter för olika fenomen). Framför allt så älskar jag språket, prosan, vad den tidigare polacken Korzeniowski gör med sitt nya verktyg, engelskan. Titeln trogen är det en mörk bok; hemsk och omänsklig och fylld av skräck inför både vad européerna gör med afrikanerna och vad Afrika gör med européerna. Ingenting fungerar och ingen är vid sina sinnens fulla bruk.

Jag tycker att det är förvånansvärt få som har läst Heart of Darkness, sett till hur välkänd romanen faktiskt är. Det är en tunn bok — min pocketupplaga är på strax över etthundra sidor. Det är inte etthundra sidor som försvinner i en rasande fart, men det är inte heller en bok som kommer att äta upp särskilt mycket tid om man inte vill.

Länktips: "An Image of Africa: Racism in Conrad's 'Heart of Darkness'", av Chinua Achebe.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home