Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, maj 25, 2006

Mareike Gasts Broken Shelves

Jag ramlar in i Mareike Gasts bokhylla Broken Shelves med tillräckligt ojämna mellanrum för att jag allt som oftast skall glömma bort att den finns och sedan alltid få förhålla mig till den på nytt. Det finns absolut någonting i själva designen som tilltalar mig.



Däremot vet jag inte om jag blir fullt så övertygad om att det är en så fantastiskt praktisk lösning som hon vill göra gällande. Visst finns det böcker i alla olika storlekar och former, särskilt om man ser till facklitteraturen. Mina hyllor för språk, historia, religionsvetenskap, mytologi, naturvetenskap et cetera ser på intet sätt särskilt harmoniska ut. Men så är det ju till stor del för att jag så gärna vill hålla böckerna samlade inom ämnen. Alla böckerna om latin skall stå tillsammans, bredvid de få italienska. Gotiskan, tyskan, plattyskan, isländskan, engelskan och svenska någorlunda samlat. Historia och religionsvetenskap bredvid varandra. Hela poängen med det går förlorad om man måste sprida ut dem efter storlek. Annars försvinner ju inte så hemskt mycket plats om man har bokhyllor anpassade efter olika sorters bokstorlekar där man kan sortera in dem.



En uttalat praktisk lösning som i så fall snarare skulle införskaffas för sin fägrings skulle, alltså. Och jag undrar – om böckerna får luta så mot kanterna, blir inte pocketböcker och (så kallade) skyddsomslag lätt skadade?

Bilderna är hämtade från mareikegast.de.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home