Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

lördag, juli 08, 2006

Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde

There's a beast at the door,
an' he's wild an' he's free,
but we don't let him in,
'cause we don't want to see
what is lurking
right behind the façade!


En vän som var förbi nu över helgen lämnade mig lyssnades till musikalen Jekyll & Hyde. Det var rätt länge sedan jag läste Robert Louis Stevensons The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde nu, och boken har egentligen verkligen gripit tag i mig eller fått mig att fundera på den så som många bra böcker tenderar att göra. Varken författaren eller boken är heller namn eller titel jag någonsin har nämnt när jag funderat på böcker jag verkligen har tyckt om. På något sätt är det nästan konstigt: själva idén bakom boken är när jag tänker tillbaka på den en av de klart bästa jag har stött på inom litteraturen. Kanske är det därför begreppet Jekyll och Hyde har vuxit sig större än romanen som sådan -- men å andra sidan har jag inga minnen av att den skulle vara särskilt dåligt skriven heller. Måhända behöver jag läsa om den. Om den inte hade funnits så mycket annat att läsa som jag faktiskt inte har läst.

Och nu vill jag se musikalen också. Trots att jag föredrar nya verk som inte baseras på sådant jag redan har läst. Äsch.

Som tröst: Matte Matik. Som bara får mig att vilja läsa matematik istället. Äsch igen.

3 Kommentarer:

Blogger mri sade:

Ska allt se till att göra ett riktigt musikal-fan av dig :D

9/7/06 21:28  
Anonymous Anonym sade:

Jag väljer ju lätt en opera framför en musikal tio gånger av tio. Det tvivlar jag att någon kommer att kunna ändra på.

//JJ

10/7/06 02:16  
Blogger mri sade:

Det förstår väl jag med, jag sätter snarare min tilltro till att det går att tycka om flera olika saker ^^

16/7/06 09:13  

Skicka en kommentar

<< Home