Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, juli 05, 2006

Länktips: brittiska språkkunskaper

The Guardian har, efter en rapport som visar att britterna har sämst språkkunskaper i Europa, undersökt språkkunskaperna på olika brittiska arbetsplatser där man kanske borde tala andra europeiska språk. Resultatet är rätt magert.

Svenskar talar i och för sig engelska, mer eller mindre, men sett till övriga språk undrar jag om det skulle se särskilt mycket bättre ut i Sverige.

5 Kommentarer:

Blogger Hans Persson sade:

Hehe, underhållande. Jag skulle inte kunna föra någon konversation på de flesta av de där språken heller, men jag skulle i alla fall klara av att upplysa om att jag inte kan det och be dem vänta på något slags approximation av respektive språk.

Vad det gäller de svenska kunskaperna är det väl bara att du sätter igång och gör en motsvarande undersökning! Det kunde vara rätt underhållande att se om Liseberg talar gotiska... ;-)

7/7/06 08:53  
Anonymous Anonym sade:

Hails! Jo, jag kan tänka mig att det inte tillhör kraven de ställer på sina anställda.

//JJ

7/7/06 11:03  
Anonymous Anonym sade:

När någon förklarar för mig varför en slumpmässigt vald telefonist på engelska fotbollsförbundet ska förväntas tala ett litet obskyrt skandinaviskt språk -- låt vara att den nuvarande förbundskaptenen råkar ha det som modersmål -- då ska jag ta den här artikeln på allvar. Tills dess är den smårolig, men mest lätt löjlig. Man kan naturligtvis vänta sig att stora turistattraktioner och myndigheter har personal som kan göra sig förstådd på de större europeiska språken, men det är och förblir helt orimligt att man ska förvänta sig att kunna tala spanska med vem som helst där.

8/7/06 12:35  
Anonymous Anonym sade:

Jag tvivlar starkt på att det var särskilt allvarligt menat. The Guardian betonade nog underhållningsvärdet mer än nyhetsvärdet.

//JJ

8/7/06 21:13  
Blogger Hans Persson sade:

Visst kan man inte förvänta sig att alla de där ställena ska klara alla de där språken, men nog tycker jag att rätt många verkar behöva lite bättre hyfs när det gäller att hantera folk som pratar språk de inte kan.

8/7/06 21:14  

Skicka en kommentar

<< Home