Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, juni 19, 2006

Richard Matheson, Varulvarnas natt & punkare

Via en recension av Richard Mathesons I Am LegendNOM hittar jag John Ajvide Lindqvists sågning av Wahlströms hantering av översättningen av samma bok på dagensbok.com.

Tyvärr måste jag nu skriva om den bok jag har framför mig. Den heter "Varulvarnas natt". Den är utgiven i Kalla kårar-serien på sjuttiotalet. På omslaget syns vad som ser ut att vara tre djävulsdyrkare i bruna kåpor.

"I am legend" handlar om en man som tycks vara den ende överlevande i en värld som efter en fruktansvärd farsot är befolkad av vampyrer. Dessa vampyrer kommer ut på nätterna och belägrar hans hus. Om dagarna går mannen runt och slår pålar i de sovande vampyrer han kan hitta. Han vet att det är meningslöst, de är för många, men något måste han ta sig för. Det är en mycket stark liten berättelse om överlevnad och vad som händer med en människa ställd inför det yttersta.

Vad har då detta att göra med "Varulvarnas natt" och djävulsdyrkarna i kåpor?

Säg det. Någon på Wahlströms förlag måste ha sett ett samband, eftersom det är samma bok. Jag kräver härmed en nyöversättning. Gör bot för era synder, Wahlströms! Sätt Einar Hekscher eller någon annan som faktiskt kan läsa engelska på att rädda denna klassiker.

[...]

Dessutom finns det en helomvändning på slutet. Ni vet så där som M.S. Shyamalan gör med sina filmer; som "Sjätte sinnet", "The Village". Något inträffar som gör att allt ställs i ett nytt ljus och bokens titel blir plötsligt förklarad. Man lägger den ifrån sig med ett tillfredsställt: "a – haa –"

Vad har då Wahlströms gjort med det där aha-slutet?

Det ska jag berätta för er: de har klippt bort det!

Jag föreställer mig att de bestämt sig för att boken skulle heta "Varulvarnas natt" (trots att det handlar om vampyrer), och när dom kom till slutet upptäckte dom att: "Jävlar, det här slutet kräver ju titeln 'I am legend'. Vad ska vi göra? Asch, vi tar bort det helt enkelt, skriver dit ett par extra rader för att motivera det nya slutet."


Läs den.


Totalt orelaterat länktips: Om punkare, karriär och utbildning.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

"Det ska jag berätta för er: de har klippt bort det!"

Men, men... Så får man inte göra! :P *ser upprörd ut fast jag inte har läst boken*

19/6/06 20:27  
Blogger A.R.Yngve sade:

Alternativt kan man ge bokköparen en sax och en lapp:

"Om du ogillade slutet på denna bok, klipp ut sista kapitlet och det föregående kapitlet blir det nya slutet. Om du ogillar även det slutet, klipp bort det kapitlet osv."
(*SATIR*)

22/6/06 15:30  

Skicka en kommentar

<< Home