Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, juni 01, 2006

Bokhyllestudier

En av de första saker -- så snart artigheten tillåter, naturligtvis -- jag gör när jag kommer hem till någon är att studera personens bokhylla. Förutsatt att det finns en värd namnet, naturligtvis. Det är inte så hemskt spännande att undersöka ett halvdussin spänningslitteraturromaner standardtyp och lite tantsnusk. Annars kan jag utan vidare problem förlora mig i någon timme. Bara studera bokhyllorna. Mest intressant blir det naturligvis om det finns en blandning där man ändå kan utmärka vissa spår: engelska författare från en viss tidpunkt, historiska essäer, intelligent science fiction, svenska deckare. Jag hyser inga illusioner i stil med visa mig din bokhylla och jag skall säga dig vem du är -- möjligtvis visa mig din bokhylla och jag skall säga dig vad du läser, men till och med där kan det falla -- men nog är det intressant ändå.

16 Kommentarer:

Blogger Hans Persson sade:

Bokhyllan är självklart ett viktigt ställe att undersöka. Inte nog att med att den förhoppningsvis är intressant i sig, den ger också bra ledtrådar om gemensamma intressen om man inte redan har koll på det.

1/6/06 08:11  
Blogger Åka sade:

Så gör jag också. Det kan vara riktigt skoj! Somliga gör på det viset med skivsamlingar, fast det blir svårare när folk mest har musiken på datorn. När e-böckerna tar över kommer det också att påverka detta lilla nöje. Inte för att det behöver vara något fel med det, men det är intressant med såna små saker som ändrar hur man beter sig.

1/6/06 08:41  
Blogger Hans Persson sade:

Jag tror att det kommer att ta mycket längre tid för e-böcker att slå igenom att vad det har gjort för e-musik att slå igenom.

1/6/06 10:56  
Blogger Cissi sade:

Jag älskar att granska folks bokhyllor, men jag får nog erkänna att jag lite fördomsfullt tror på "visa mig din bokhylla och jag skall säga dig vem du är"!
Ser jag en Paul Auster tänker jag "intellektuell", och hittar jag tio Marian Keyes-alster tänker jag "lättviktare"...
(Har dock själv läst Keyes;)

1/6/06 13:47  
Anonymous Anonym sade:

Jag tittar alltid på folks bokhyllor, ibland även innan artigheten egentligen tillåter, haha. Det liksom bara måste göras ;)

1/6/06 15:11  
Blogger Andrea sade:

Naturligtvis går man framt ill bokhyllan det första man gör när man kommer hem till folk.

Även avsaknaden av bokhylla tycker jag säger en hel del.

1/6/06 22:10  
Blogger Hans Persson sade:

"Ett hem utan böcker är som ett hus utan fönster", vem det nu var som sade det.

2/6/06 00:19  
Blogger Johan sade:

Hans: Jag kan i och för sig tänka mig att till exempel mina bokhyllor ganska dåligt speglar mina intressen, bortsett från det rent skönlitterära (som tar upp den absoluta majoriteten av hyllorna och staplarna) då. Visserligen har jag ett par hyllmeter litteratur om språk, men böckerna om datorrelaterade ämnen kan jag räkna på mina fingrar. Naturvetenskap är också uselt representerat med säkert bara ett dussin böcker sammanlagt vad det gäller matematik, fysik, kemi och allmän naturvetenskap. Och nog för att jag är intresserad av historia, men riktigt så stor plats i det intresset tar inte Rom -- och absolut inte Grekland -- upp, samtidigt som folkvandringstiden inte alls syns här. Et cetera.

Fast visst, har man bättre ekonomi än jag har så har man säkert råd att köpa fackböcker om saker som intresserar en ...

//JJ

2/6/06 17:21  
Blogger Johan sade:

Fröken Bokmal: Och om du hittar Auster och Keyes bredvid varandra, vad blir reaktionen då? ;) (Jag gillar Auster förresten, riktigt mycket till och med, men så överintellektuell vet jag väl inte om jag tycker att han är ...)

//JJ

2/6/06 17:22  
Anonymous Anonym sade:

Andrea: Förutsatt att bokhyllan står där den är smidig att komma åt, då. Det är ju inte alltid den gör det. Och så snart jag bara har möjligheten så skall jag fixa ett särskilt rum att ha som bibliotek, mhm. Ett litet rum i en två eller trea skulle duga till att börja med. Det skulle faktiskt behövas.

//JJ

2/6/06 17:24  
Anonymous Anonym sade:

Vad skönt att läsa att jag inte är den enda som fascineras av folks bokhyllor!! :)

2/6/06 20:55  
Blogger Andrea sade:

Nör vi flyttar in i vårt hus kommer vi att ha arbetsrum/bibliotek en trappa upp. Det betyder - ve och fasa - att folk som bara besöker vår nedervåning inte kommer att fatta hur mycket vi (nåja, jag) läser...

Jag har för övrigt märkt att just bokhyllan brukar dra till sig besökare. Den är ändå inte extremt omfattande på nåt sätt.

2/6/06 22:00  
Blogger Robert Andersson sade:

Johan:
Jag är också "ekonomisk", men BRA äldre fackböcker går att med lite tur få tag på på loppis-butiker om man har tid att leta. Har hittat många intressanta fynd, som jag bara behövt betala en struntsumma för.

T ex en omfattande lärobok i psykologi (research), instruktionsbok i boxning (research), fursten (där står det hur medeltidsfurstar beter sig), antikens vardagsliv, atlas till historien, etc, etc... Skriver man noveller så behöver man ju komplettera wikipedia med referenslitteratur.

Har jättemycket databöcker, men de är det tvärtom med. De har kostat mig en förmögenhet, och vissa har jag inte öppnat på flera år.

3/6/06 01:25  
Blogger Cissi sade:

Hittar jag dem bredvid varann så står jag kanske vid min egen bokhylla..;)och överintellektuell tycker jag inte heller att Auster är.

3/6/06 20:46  
Anonymous Anonym sade:

Jag tänkte likadant. (Likadant som vem?) innan jag började skriva böcker. Nåja, bok.
När en tidning ville fotografera mig framför min bokhylla sa jag nej. Av just den här anledningen.
Att ens vänner kollar och vet vad man läser är ok, men att alla gör det?
Och är det inte lite slumpartat ändå, vad man har motsvarar inte alls vad man LÄST och vad som satt viktiga spår i en?
Fast visst kollar jag vad fol har i hyllan. Det har dock blivit svårare att dra några slutsatser av det hela sedan jag flyttade till Frankrike.
e-böcker tror jag inte alls på... Jo, kanske lite.
Men det blir bra otympligt ändå...

5/6/06 10:02  
Blogger Johan A sade:

Att kulturgods digitaliseras är förvisso ocharmigt, men man kan ju titta på folks smak på Web 2.0-sajter som last.fm och librarything.com.

8/6/06 15:48  

Skicka en kommentar

<< Home