Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

tisdag, maj 30, 2006

Varför just Mozart?

För ett par dagar sedan slösade jag för ovanlighetens skull bort någon timme framför tv:n. Den hade lämnats på och när jag gick för att stänga av den upptäckte jag att det som sändes var Young Musicians, en tävling för unga klassiskt skolade musiker. Sju finalister och ett fruktansvärt smalt urval kompositörer: fem stycken spelade någonting av Mozart, två hade valt av Haydn. Nu är det visserligen Mozart-jubileum vilket man väl kan ha överseende med, men ... jag har aldrig riktigt förstått vad det är som gör att många även alla andra år ser Mozart, möjligtvis tillsammans med Beethoven, som kompositören över alla andra kompositörer.

Ett musikaliskt geni? Absolut. Jag älskar hans rekviem (att det innebär att han får använda sig av "Dies irae" är naturligtvis ingen nackdel) och Don Giovanni är nog den opera jag inte har sett som jag är mest nyfiken på. Lekfullheten i musiken är smittande. Men överlägsen Beethoven, Brahms och så vidare? Bah.

Cellisten som belönades med första pris, Andreas Brantelid, spelade för övrigt med en sällan skådad inlevelse.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Om jag ska våga mig på en gissning så beror det på hans genialitet i kombination med hans lättillgänglighet. Kommer inte på någon motsvarighet inom litteraturen, men det kanske du gör?
En litteratur som går att vissla i badrummet, liksom.

30/5/06 18:35  
Blogger Johan sade:

Det stämmer säkerligen, även om jag själv aldrig har upplevt Mozart som så mycket mer lättillgänglig (mer lättsam, möjligtvis) än andra stora kompositörer. Och nej, jag kan inte påstå att jag kommer på någon litterär motsvarighet (funderade på Dickens, Süskind, Swift, Jansson, men, njae).

//JJ

30/5/06 22:52  
Anonymous Anonym sade:

Du är klok som en räka.
Mozart må ha varit ett geni och hans requiem är fantastiskt. Framförallt Dies Irae och Lacrymosa, men så fantastiskt överlägsen är han inte. Tacka vet jag Béla Bartok och Verlius klarinettkonsertiner.

27/9/06 18:42  
Anonymous Anonym sade:

Jag såg också på TV när Andreas spealde. Jag dog en smula då...nästan...jag har aldrig hört ngn spela så gudalikt...i alla fall inte ¨på länge

10/12/06 15:48  

Skicka en kommentar

<< Home