Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, oktober 27, 2006

Litteratur vid horisonten

Strange Horizons är en trevlig nätskrift för alla som är intresserade av speculative fiction. Den kräver ingenting i stil med prenumerationer, uppdateras varje vecka och betalar sina bidragsgivare om än inga fantastiska summor så jämförelsevis faktiskt inte alls särskilt dåligt, vilket betyder att man kan publicera en hel del intressant material. De pengarna får man inte med hjälp av en insamling. Dit kan det vara sympatiskt att skänka en slant.

NOM har kommit igång med recenserandet igen. Jag har slarvat med recenserandet sedan sommaren tog slut. [...] En del böcker blir fortfarande lästa men recenserandet ligger samvetstyngande långt efter läsningen. Därför kommer några kortare recensioner av böcker där intrycken redan hunnit falna en aning att fylla NOM den närmsta tiden är visserligen inte den bästa av förutsättningar, men det är ändå kul att sidan uppdateras.

Apropå fantastik så har såväl Andrea som Åka uttalat sig positivt om Jorun Modéns debutroman Samael, som verkar intressant. Å andra sidan är [d]et var en bra bok, och jag gillade den, men det kommer inte att bli en stor sak i mitt minne inte någonting som lockar när det finns så många böcker som verkar riktigt bra att läsa. Flera som lånats av Bodil är fortfarande olästa (italienskan ger ett visst språkligt motstånd när böckerna är många och tiden knapp) och jag har löjligt nog fortfarande inte tagit mig an Arne Sands debutroman som jag ändå verkligen ser fram emot att läsa. Jag måste bestämt skicka efter fler böcker av Christa Wolf från Tyskland och läsa Ellen Kushner och ...

Slutligen: Shoes Off at the Door, Please.
This blog is dedicated to encouraging people not to wear shoes in their homes. It also argues that it is not impolite to ask guests and other visitors to remove their shoes at the door. Please bring your own slippers to wear when visiting.
Regelbundet uppdaterat sedan januari i år. Engagemang är en fantastisk sak.

6 Kommentarer:

Blogger fredric sade:

En spännande kulturell faktor det här med skor inomhus, påverkad av såväl klass som etnicitet. Så vardaglig, och säger ändå så mycket. Oftast känns det dock som att det itne spelar någon större roll så att regelbundet ägna tid under snart ett år åt detta fenomen känns ganska ... felprioriterat.

27/10/06 15:48  
Anonymous Anonym sade:

Må så vara att det skriker svensk medelklass om mig när jag säger det, men personligen har jag rätt svårt för tanken att folk skall klampa runt i mitt hem utan att ta av sig skorna. Jag har seriöst haft funderingar kring den biten när jag övervägt att flytta till något av de anglosaxiska länderna och undrat hur jag skulle lösa just den kulturfrågan.

//JJ

28/10/06 02:58  
Blogger Andrea sade:

Jag har alltid tyckt att det där är så märkligt. Tänk på vintern, eller om det regnar ute - man borde ju bara få med sig en massa skit in hela tiden?

En kompis refererade för övrigt en avsnitt av det synnerligen djupsinniga programmet Tyra Banks Show, där den stora grejen var att några tjejer anklagade sin kompis för att vara så "äcklig" - detta äckliga bestod i att hon kunde tänka sig att ställa ner sin handväska på marken utomhus(!) och, änu värre, _tog av sig skorna inomhus_ (!!!!).

Herregud, det _går_ verkligen att göra tv av allt...

28/10/06 19:52  
Blogger Matthew Celestine sade:

It is unfortunate that I cannot understand your comments about my blog.

I did try learning some Finnish, but Swedish is beyond me. Sorry.

Anyway, thanks for visiting.

God Bless

Matthew

28/10/06 22:24  
Anonymous Anonym sade:

Andrea: Tja, det finns väl en poäng i att det är allmänt vanligare att ta av sig skorna på våra breddgrader än en aning närmare ekvatorn. Snö är inte fullt lika vanligt där.

Matthew: Well, Swedish, being a pretty close relative to English -- a linguistic cousin -- should be far, far easier to learn for someone with English as first language, compared to Finnish ...

//JJ

29/10/06 00:12  
Blogger Matthew Celestine sade:

I am certainly aware of that, but as I am preparing for travel to Japan, I have little time to study either Finnish or Swedish, I am afraid.

Much as I should love to learn the beautiful Swedish language.

God Bless

Matthew

30/10/06 12:55  

Skicka en kommentar

<< Home