Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, oktober 11, 2006

Zac O'Yeah: Tandooriälgen

Tandooriälgen har alla de där vanliga inslagen en dystopi av våra dagar skall ha: våld, ett urartat samhälle där människor inte känner sig riktigt hemma, brottslighet, en ordningsmakt som man förmodligen bör hålla sig undan från och själva förutsättningen för att världen ser ut som den gör är moderiktigt en galopperande global uppvärmning som på kort tid gjort kontinentala Europa till en öken och gett Sverige ett närmast tropiskt klimat. Göteborg har blivit Gautampuri, invånarna röstat in sig i den asiatiska världen och blivit en minoritet utan större inflytande. Det är mycket möjligt att det finns någon viktig kolonialistisk poäng i det hela, men i så fall drunknar den i vad framtidsskildringen utgör: en passande bakgrund till en berättelse som inleds med att fyra mördade och styckade män hittas tandooritillagade av en kommissarie som just tagit sig en smakbit av dem. Boken är en deckarhistoria med ett slags hysterisk humor som i alla fall inte når riktigt fram till mig: en bok till så stor del lever på sin humoristiska sida måste vara mer än smårolig på det sätt som Tandooriälgen underhåller. Spänningsmomenten, samhälls- och människoskildringarna, berättelsen som sådan – alla klarar sig med hjälp av humorn. Och faller när den inte finns där för att stötta.

5 Kommentarer:

Blogger Cissi sade:

Kommissarie stavas med två s...Trodde aldrig jag skulle få chans att skriva en bot här på "Månskensdans";)
Mvh Språkpolisen

11/10/06 08:53  
Anonymous Anonym sade:

Med tanke på att jag allt som oftast skriver ihop inläggen mitt i natten utan att läsa igenom dem igen är jag snarare förvånad över att jag inte halkar fel mer än jag faktiskt gör.

//JJ

11/10/06 15:04  
Blogger Cissi sade:

Då sover jag gott, så att jag nästa dag ska orka gå igenom alla bloggar och söka efter stavfel...

Språkkpolisen;)

11/10/06 17:55  
Anonymous Anonym sade:

Augh, jag har fått nog av dylika böcker. Har inte läst Tandooriälgen, och kommer nog inte att göra det heller. Dystopi känns lite förlegat, jag vill läsa annat just nu.

Men annars är ju Oryx & Crake av Margaret Atwood den bästa i den genren =)

11/10/06 19:46  
Blogger Johan sade:

Zac O'Yeah är ju knappast en författare i närheten av Margaret Atwoods klass, men jag tycker inte att Tandooriälgen är en bok man skall läsa eller låta bli att läsa på grund av framtidsskildringen. Den är, även om den är en förutsättning för allt som händer, för banal för att kännas som en viktig del.

//JJ

11/10/06 20:52  

Skicka en kommentar

<< Home