Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, november 13, 2006

Att läsa Månskensdans

Det finns smidigare sätt att läsa Månskensdans och bloggar i allmänhet än att klicka eller söka sig fram till sidan varje gång man funderar på om det kanske har dykt upp någonting nytt. Ett enkelt sådant är att prenumerera på den med hjälp av FeedBlitz: fyll i e-postadressen uppe i vänstra hörnet, tryck "prenumerera" och nya inlägg skall skickas direkt hem till dig.

Det absolut smidigaste torde vara att använda sig av en RSS-läsare, vilket inte alls är särskilt svårt. Jag använder mig av Vienna (för mac) som jag tycker är det bästa jag har stött på för att läsa flöden. Ett RSS-flöde består antingen av hela inlägg (vilket är fallet här) eller ett påpekande om att någonting har uppdaterats. Man kan följa bloggar, nyheter, nätserier och så vidare och för den som brukar klicka sig runt för att se om saker har uppdaterats kan det, förutsätt att sidorna man besöker använder sig av tekniken, spara en hel del tid och ansträngning. Den som har ett Google-konto (har man inte och vill ha är det bara att slänga iväg ett mail till mig; du hittar adressen ovan) kan man använda sig av Google Reader med hjälp av den här detaljerade beskrivningen. Snarfer är ett exempel på en RSS-läsare för Windows och Bloglines ytterligare en webbaserad läsare för den som vill ha någonting oavsett plattform, var man än befinner sig eller bara inte på hårddisken. Eller så kan man söka efter fler. Alternativ finns.

Månskensdans RSS-flöde hittar du också det uppe till vänster. Eller här. Jag rekommenderar alla som försöker hålla ordning på många olika bloggar – för nästan alla sådana har flöden – eller andra ofta uppdaterade saker med RSS-flöden att använda dem. Det är väldigt smidigt utan att vara särskilt svårt.

Fast visst kan man tycka att det är för påträngande: att man vill ha saker lästa i sin egen takt utan att de kommer och knackar en på axeln så snart de är klara. I så fall fungerar naturligtvis en vanlig länk eller ett bokmärke alldeles utmärkt.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Åh fan, hur kan jag ha missat Vienna! Hade NetNewsWire ett tag, men mitt plankade lösen blev ogiltigt när de införde registrering. NetNewsWire är gratis, men har ingen inbyggd Safari-Engine.

Vienna löser detta lilla problem.

19/11/06 19:43  
Anonymous Anonym sade:

Jag tycker att den senaste versionen är något sämre än de tidigare, men den är fortfarande väldigt smidig.

//JJ

19/11/06 19:56  

Skicka en kommentar

<< Home