Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

lördag, november 11, 2006

Darin-fan fiction i Dagens Nyheter

Fredrik Strage skriver i Dagens Nyheter om en ny litterär strömning: Darin-fan fiction. Ofta romantiska berättelser som postas på darin.nu. Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är en särskilt bra term: fan fiction är åtminstone för mig när en läsare tar en författares värld och personer och själv börjar skriva om dem. Här handlar det absolut om någonting som kan kallas fankultur, men inte alls på samma sätt. Oavsett skrämmer det mig en smula.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Hade jag varit Darin hade jag nog tyckt att det varit både smickrande och läskigt. Mest läskigt.

11/11/06 19:34  
Blogger Jon Söder sade:

Är det inte naturligt att fantasier om idoler går ett steg till - ut ur huvudet och ut på papper/Internet? Dessutom blir man säkert läst av andra fans. Läs Fredrik Strages Fans. Jag tycker det är intressant att läsa om hur det började med Star Trek och att det mest är kvinnor som skriver om män och mäns känslor. Det mesta i DN-artikeln kommer direkt från boken - bara att det handlar om Darin denna gång.

12/11/06 12:26  
Anonymous Anonym sade:

Det är möjligt att det är. Jag tycker personligen rätt illa om idolisering och fankultur av det här slaget vilket naturligtvis speglas i min syn på saken, så det jag vänder mig mot den här gången handlar väl snarare om att det är en existerande person snarare än fortsättning på en fiktiv berättelse (som i exemplet Star Trek). I och för sig är jag inte så förtjust i det heller, därav inlägget jag länkar till.

//JJ

12/11/06 19:03  

Skicka en kommentar

<< Home