Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

söndag, januari 07, 2007

Tidskrifter

Nästa nummer av tidskriften Minotauren blir det sista "inom överskådlig framtid". Det känns lite trist – så sent som för en vecka sedan skrev jag om den och rekommenderade den på Vetsaga:

Minotauren har på sistone drabbats av förseningar, vilket är tråkigt då den inte kommer med den regelbundenhet man som prenumerant åtminstone hoppas på, men så länge den hämtar upp det på det fantastiska sätt som skedde i början på året så gör det inte så mycket. Minotauren 26-28 var ett välfyllt trippelnummer med bra artiklar om äldre författare som spelat en stor roll för fantasygenrens utveckling. Mycket handlar här annars om skräck – är man intresserad av skräcklitteratur torde Minotauren vara halvt oumbärlig – medan science fiction har en betydligt mer undanskymd roll. Det förekommer noveller av svenska författare – Minotuaren har publicerat ett par riktigt bra sådana genom åren, som Pål Eggerts “Den nostalgiske guden” och Per Jorners “Den siste schliarfen” – bland till exempel de många översatta skräcknovellerna från kring förra sekelskiftet, men det är inte novellerna som är den främsta anledningen till att läsa Minotauren. Den hittas i de välskrivna och kunniga artiklar, essäer och porträtt som tidskriften innehåller.


Själva förlaget Aleph går också i ide, men personligen är det Minotaurens essäer och artiklar som jag kommer att sakna.

Näthörningen har fått RSS-flöde. Visserligen på bekostnad av att man måste klicka sig fram en extra gång för att läsa vad som står och att det kopplats till forumet, vilket gör att det nog är första gången jag har hoppats på låg övrig aktivitet på ett forum där jag finns, men RSS-flöden är bra. Jag önskar bara att ett kunde finnas på Salongen, som kan vara Sveriges mest intressanta nättidskrift, också.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Om jag ska välja ut en enda sak ur Minotauren som bäst kan jag hålla med om att det nog blir artiklarna, men det betyder absolut inte att noveller och annat material är dåligt, bara att artiklarna är väldigt bra.

8/1/07 09:18  

Skicka en kommentar

<< Home