Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, december 18, 2006

Gabriel García Márquez, Översten får inga brev & Macondo

Jag fick ett brev med Gabriel García Márquez kortroman Översten får inga brev idag. Rent bortsett från poängen i att skicka en bok med just den titeln är oväntade böcker alltid en trevlig överraskning, så jag satte mig ned att läsa den. Det är en fängslande historia om översten som väntar på sin pension och har väntat utan att få den i femton år. Han har förlorat det mesta förutom hoppet, envisheten och viljan att i största möjliga mån klara sig själv. Márquez skildrar honom skickligt genom hans förhållande till sin omgivning.

Bokens avslutande text – efter förord, Översten får inga brev och efterskrift – handlar om projektet Macondo. I och för sig är kommentarer som [p]rojektets syfte är att lyfta fram världslitteraturen – en term som vi här låter stå för litteraturen från Afrika, Asien och Latinamerika någonting som får mig att tvivlande höja på ögonbrynen, men sådant som lyfter fram litteratur som annars lätt glöms bort är alltid välkommet. Ta en titt.

2 Kommentarer:

Blogger Inya sade:

Oväntade böcker, trevligt värre.
Jag borde bege mig till biblioteket och se vad "min" biblotikarie har lagt undan till mig. Om han nu lagt undan något. Om inte så är jag i alla fall på biblioteket.

18/12/06 21:22  
Blogger fredric sade:

Synd bara att just Översten ... inte är något av det mer fänglsande och engagerande som García Márquez skrivit. Men ett spännande projekt, hörde talas om det första gången för någon månad sedan, får se vad som väntar i deras utgivning.

19/12/06 21:51  

Skicka en kommentar

<< Home