Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, december 15, 2006

Recension

Det händer ibland att jag skriver rent recensionsliknande saker, på Månskensdans och annorstädes, snarare än bara allmänt entusiastiskt lägger ut en text om en bok eller författare jag tycker om. Det händer om jag undrar om det egentligen är en särskilt lyckad idé, för recensionen är nog en av de textformer som jag hanterar sämst – jag känner mig betydligt bättre till mods med novellen, essän, krönikan, artikeln. Frågan är om det är en tröst eller bara tragiskt att det finns de som sköter det mycket sämre.

Nu har Helsingborgs Dagblads recensent, tillika deckarförfattaren Kristian Lundberg, lyckats med konststycket att kritisera en bok som inte finns.

Britt-Marie Mattssons deckare "Fruktans makt" fanns med i Piratförlagets höstkatalog med en kort handlingsredogörelse, men Mattsson hann aldrig skriva boken.

I söndags hade Kristian Lundberg en deckaröversikt i Helsingborgs Dagblad. Han skriver: "Jag har läst ett femtiotal av höstens kriminalromaner. Det borde jag kanske inte ha gjort".

Längre fram i texten sågar han Mattsson bok: "Mattsson är också hon en skicklig stilist, dessvärre räcker det inte till - intrigen är förutsägbar, personteckningarna schematiserade".
Kristian Lundberg verkar dock inte tycka att det finns någonting att klaga på i hans recension, om man skall tro artikeln.

Kristian Lundberg säger till Svensk Bokhandel: "Jag har gjort mig lustig över Britt-Marie Mattsson på förhand eftersom jag tycker så fruktansvärt illa om henne. Men vi får hoppas att boken kommer ut så jag får chansen att såga den på riktigt".
Det är klart att han kan ha fullständigt rätt i att han har rätt god chans att bedöma vad han kommer att tycka på förhand utifrån tidigare böcker. Likväl kan det finnas en poäng i att vänta tills man faktiskt har hunnit titta på verket – för att inte tala om tills det finns – innan man uttalar sig om det i en tidning.

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Äh jag för min del struntar i försiktigheten. Karlen är en idiot!

15/12/06 19:23  
Anonymous Anonym sade:

Tja, som påpekats i en kommentar hos David Nessle är han ju inte bara kritiker utan sitter även i Kulturrådets arbetsgrupp för svensk skönlitteratur. Och det känns ju ... bra.

//JJ

15/12/06 19:52  
Anonymous Anonym sade:

Det är väl regel snarare än undantag att fel man är på fel plats numera; de sitter där tack vare LAS och överdrivna anställningsförfaranden som uppenbarligen sållar fel.

En professionell person måste skilja på sak och person. Speciellt kan en recensent inte utgå från att en persons litterära stil förblir densamma; stilbyten förekommer ofta.

15/12/06 20:04  
Anonymous Anonym sade:

Diskussionen om LAS tillhör väl också sakerna som förmodligen har oändliga många bättre fora än Månskensdans, men det borde inte direkt vara en relevant faktor för en frilansande kritiker – Lundblad är inte anställd av Helsingborgs Dagblad.

Visst förekommer stilbyten, men det är knappast den detalj jag skulle haka upp mig på mer än andra saker i sammanhanget; det finns många författare som som mest utvecklar och förbättrar en viss stil genom hela sitt författarskap. Hela situationen är rätt barock, dock.

//JJ

15/12/06 20:17  
Anonymous Anonym sade:

Lundberg får väl betraktas som ett utslag av det klimat som råder inom svensk kulturjournalistik...

16/12/06 11:22  
Anonymous Anonym sade:

Jo, det här är nog rätt märkligt. Jag tror inte jag skulle ha mage att göra något sådant. Och att killen själv är författare... fattar inte att man kan göra nåt sånt. Men ja, som Charlotte här ovan redan konstaterade...

16/12/06 13:13  
Anonymous Anonym sade:

Lundblad? Lundberg, menar jag naturligtvis. Gah.

//JJ

16/12/06 16:08  

Skicka en kommentar

<< Home