Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

söndag, december 10, 2006

Kulturdebattörer & finkultur

Vår generations kulturdebattörer (70- och 80-talister) är de enda som kan rädda högkulturen från undergång.

På något sätt har jag svårt att se någon annan än en kulturdebattör född på sjuttio- eller åttiotalet skriva ovanstående mening.

15 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Ha ha! På spiken, pricken eller vad man nu vill välja... Fast jag för min del blev ganska glad över försöket till långsiktighet i artikeln i alla fall.

11/12/06 16:13  
Anonymous Anonym sade:

Ja, att kulturformer jag uppskattar är på väg att bli en synnerligen marginaliserad företeelse i den svenska kulturen är ett bittert men svåremotsägeligt faktum.

//JJ

11/12/06 22:09  
Blogger Johanna sade:

Haha, ja, det har du fan rätt i.

Trevlig blogg, det här!

12/12/06 23:18  
Anonymous Anonym sade:

Jag brukar vanligtvis kunna komma på en vitsig kommentar om vilket ämne som helst, men här står det still.

Ingen humorist i världen kan klå det tokroliga i "Vår generations kulturdebattörer är de enda som kan rädda högkulturen från undergång."

Herregud.

Det mullrande klasket ni hör är hundratusen DN-läsare som slår sig för pannan.

När högkulturens försvarare ändå är i farten, kanske de kan rädda isbjörnarna och regnskogarna på samma gång?

14/12/06 09:58  
Anonymous Anonym sade:

Kan tillägass att problemet med "högkulturen" (bättre ord än "finkultur") i särskild utsträckning gäller konstmusikens, de sk klassiska musikens, marginalisering. Det finns en tendens att undvika denna musik i sammanhang där högkultur i övrigt förekommer, särskilt tydligt är väl detta i media. Och kulturjournalister gör ingen hemlighet av sin fäblesse för pop och roch framför klassiskt. Vad detta beror på vore intressant att utveckla.

14/12/06 10:57  
Anonymous Anonym sade:

Jag är inte vidare förtjust i någotdera begreppen, egentligen. Båda lägger in en värdeklang jag inte trivs med, även om jag uppskattar konstmusik och gärna går på dylika konserter.

(Däremot tycker jag att konstmusik väldigt sällan kommer riktigt till sin rätt inspelad. Det gäller i och för sig all musik, men många andra former tappar så att säga mindre.)

//JJ

14/12/06 14:57  
Anonymous Anonym sade:

Jag gissar att det inte varit så attraktivt att stoltsera med sin klassiska skivsamling så länge den tillhört nån slags medelklass-mainstreamkultur. Men det är förstås inte hela förklaringen. Nu är det tydligen inne med opera i alla fall - vad det nu innebär. Vi får väl se. Men så hemskt marginaliserad är älskaren av klassisk musik inte i nuläget ändå, tycker jag. Jag ser ju horderna välla ut ur Malmö konserthus var torsdagkväll t ex. Och vill man kan man lyssna på p2 för jämnan. Än så länge...? T o m den nutida konstmusiken har fått ett litet uppsving tack vare electrotrenden - populärt o obskyrt befruktar varandra på ett fint sätt där.

14/12/06 16:35  
Anonymous Anonym sade:

Fast jag brukar uppfatta publiken på såväl opera som symfonikonserter åtminstone i Göteborg som ganska homogen, och folk brukar kommentera att jag sticker ut en bit (lite åt det här hållet, bortsett från att jag mer mer till det yttre passar in rätt bra i kategorin "hårdrocksdrägg", om än kanske inte fullt lika mycket), vilket väl kanske inte hade varit fallet om det hade funnits någon bredare uppslutning bakom musikformerna att tala om ...

//JJ

15/12/06 08:16  
Anonymous Anonym sade:

Nja, det där har ju att göra med de sociala konventionerna och de kulturella klasstillhörigheterna att göra. Och vem är "folket" egentligen? På motsvarande sätt skulle man kunna säga att hårdrock är en väldigt smal genre. Det finns inte så många rosa tantdräkter och Gudrun Sjödén-stasser på en Iron Maidenkonsert. Ändå är publiken på denna konsert helt supermegastor antalsmässigt. Och visas kanske på bästa sändningstid i TV!

15/12/06 11:34  
Anonymous Anonym sade:

Jag kanske missuppfattade dig – jag tolkade det som att du tyckte att den i någon mån skulle vara en mer allmän egendom än bara att den grupp som lyssnar på den växt. En viktig del i själva resonemanget var väl att man ville undvika att den blev mer än en subkultur bland alla andra, eller ...? En hårdrockskonsert – jag har för övrigt råkat åka på hårdrocksfestival i helvitt, och ja, man sticker ut en smula då också – är ju, såvida in typ Iron Maiden spelar, väldigt lite en allmän angelägenhet.

//JJ

15/12/06 16:28  
Anonymous Anonym sade:

Jo men det är klart att det är en allmän egendom på så sätt att vi alla betalar och att det finns en särskilt kanal för det på radion mm. Men det betyder ju inte att alla lyssnar. Framför allt inte att alla går på konserter. Men detta med att det finns en (tillräckligt) stor, mer eller mindre uppklädd typ "borgerlig" publik borgar (he he) för att klassiskt o konstmusik ändå har en rätt stabil plats i vår kultur. Iofs är det när det gäller klädsel dock tyvärr så att de konventioner som gäller gör att alla ser likadana ut, det är som på teatern - "man" ska vara uppklädd. Vi vet inte hurdana personerna i publiken ser ut till vardags. Jag personligen skulle önska att klädkonventionerna inte fanns, jag är inte särskilt förtjust i att de manliga orkestermusikerna ser ut som betjänter eller pingviner allihop heller. (Tycker iofs att alla ser likadana ut på melodischlagerfestivalen också, både på scen och i publiken. Men det lär ju vara det bredaste breda.)
Hårdrock uppfattar jag som väldigt folkligt idag subgenrer undantaget. Det är dock ingen "allmän angelägenhet" eftersom det inte behöver uppbäras av någon institution. Frågan är vad som skulle hända om hårdrocken, ja om rockmusiken överhuvudtaget skulle få svårt att gå runt. Lite allmänna medel hade den antagligen fått den också, precis som jazzen får det idag.
Men javisst ja man får ju inte yttra något med möjlig politisk anknytning på denna blogg.

15/12/06 19:21  
Anonymous Anonym sade:

Det är svårt att diskutera kultur utan att ta upp saker med politisk anknytning, och jag brukar inte direkt radera kommentarer på Månskensdans såvida de inte är rent spam. Däremot kämpar jag för inte inte själv bli involverad i politisk debatt här och påpekar då och då att jag gärna helst ser de diskussionerna annorstädes, eftersom jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att det lite slippery sloppery skulle riskera leda till att folk som kom hit allt mer riskerade mötas av min grinande propaganda istället för saker om litteratur i synnerhet och kultur i allmänhet, och det skulle jag tycka var rätt trist.

Kulturyttringar som kommer till det stadium där de får det ekonomiskt svårt brukar ju allt som oftast ha gått igenom hela processen från att vara det hemska, moraliskt fördärvliga till någonting man ser som en integrerad del i den kultur som agerar motvikt mot det nya hemska, moraliskt fördärvliga, så ...

//JJ

15/12/06 20:01  
Anonymous Anonym sade:

Jepp.
Jag ska försöka hålla mig i skinnet vad gäller politiken men det är svårt för du vet ju vad 70-talsproggarna sa ("Inte ger man fan....") :-)

15/12/06 23:06  
Anonymous Anonym sade:

Nej, det är väl just därför jag gärna ser att andra undviker det här också. För att jag lätt dras med men försöker hålla i alla fall Månskensdans politikfritt.

//JJ

15/12/06 23:09  
Anonymous Anonym sade:

HAHAHA. Oslagbart!

23/1/07 13:47  

Skicka en kommentar

<< Home