Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, december 08, 2006

Kulturtidskrifter

Bästa julklappen: en kulturtidskrift! skriver tidskrift.nu, som har en ganska omfattande katalog över svenska kulturtidskrifter. Alla är inte vara bra: billigt producerade säger inte nödvändigtvis någonting alls om den litterära kvaliteten och det går att publicera alldeles fantastiska texter medelst kopiator, men även i entusiasternas rike – för entusiasm behövs nog om man skall orka driva en kulturtidskrift – kan det hända att den redaktionella nivån ibland inte är vad den borde vara. Vissa är bra. Vissa håller en acceptabel nivå. Vissa gör knappt ens det. Som helhet ger kulturtidskrifterna dock utrymme för texter som annars förmodligen hade fått svårt att hitta ett hem och läsare. Här finns noveller och essäer som sällan visar sig i vare sig böcker eller tidningar. Det finns utrymme för debatt, även om någon särskilt spännande sådan ärligt talat åtminstone inte mig veterligen förs där. Tidsdkrifternas tynande tillvaro bjuder på någonting som inte är bättre än det som andra publikationsformer ger, men någonting annorlunda.

Det går för övrigt att beställa hem en tryckt katalog utan kostnad för den som föredrar att ha någonting att bläddra i.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Det var riktigt klurigt. Måste lyssna fler gånger. Fick bara fram Trollflöjten och Carmen...så jag vinner nog inget första pris på det.

9/12/06 11:31  
Blogger Daniel Andersson sade:

Hah, det var du som var manipulativ!

10/12/06 13:26  
Anonymous Anonym sade:

Eller så blev jag bara inspirerad nu.

//JJ

10/12/06 16:31  
Anonymous Anonym sade:

Haha. Jag beställde en katalog bara för att jag tycker att det är kul att få post och gillar att bläddra i saker. Jag är en sån fjant. ;)

12/12/06 20:34  

Skicka en kommentar

<< Home