Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

lördag, november 25, 2006

Att sätta färg på en bokhylla

Det finns olika sätt att ta en paus och koppla av lite en dag. Vissa bakar, vissa sätter sig att se på gamla repriser på tv och andra bestämmer sig för att det skulle vara en god idé att sortera en bokhylla eller två efter böckernas omslagsfärg. Väljer du det sistnämnda alternativet finns risken att du är en idiot.

Lars Magnar Enoksens Runor ligger ovanpå Margaret Weis och Tracy Hickmans Höstmörkrets drakar som ligger ovanpå Christoph Heins Drachenblut som ligger ovanpå Tove Janssons Det osynliga barnet. Deras ryggar är gröna.

Jag har nu hundratals av mina böcker sorterade efter färg. Det började med några av fantastikböckerna, drog med sig de flesta av språkböckerna som råkade stå i närheten och svepte sedan över ytterligare några som hamnade för nära de högar med böcker i olika färger som samldes i rummet. Alla är inte med: några som stod för långt bort undkom och böcker som inhandlats antikvariskt eller av personer jag inte känner står fortfarande för sig själva i mitt apartheidsystem. I början var det ett försiktigt försök att låta nyanserna gå någorlunda in i varandra; att det bruna som försiktigt skall gå över i rött som går över i lila som går över i blått. Mot slutet är det bara en hylla grönt och en hylla nyanser som går åt gult som mest är staplade på samma hylla.

J.M Coetzees Pojkår står bredvid Tore Janssons Latin som står bredvid Philip K. Dick-samlingsvolymen Five Great Novels. Deras ryggar är svarta.

Svart som går till grått som går till brunt som går till rött som går till lila som går till blått som går till grönt som går till gult. Vita omslag på några hyllor i det som var språkbokhyllan bredvid.

En person med ett hälsosamt förhållande till sina böcker vet var böckerna står och kan peka ut Simson Garfinkels Database Nation tre decimeter från den yttre kanten på den översta vänstra hyllan i dubbelbokhyllan eller Aase Bergs Mörk materia en decimeter längre ut på motsvarande högra sida utan att vända sig om även om de bara har stått där i några timmar. En person med ett hälsosamt förhållande till sina böcker kommer efter två, tre dagar ändå att veta var varje bok står och kommer inte alls att behöva leta i tjugo minuter nästa gång han skall bläddra i fem böcker som har ett sammanhang och därför brukade stå tillsammans. Intalar jag mig.

Torbjörn Nilsson och Patrik Svenssons Gotiska står bredvid Ross Andersons Security Engineering som står bredvid Kalevala som står bredvid Cecilia Wennerströms Lyktbärarnas återkomst som står bredvid Guiseppe Ungarettis Vita d'un uomo som står bredvid Jonas Hassan Khemiris Ett öga rött som står bredvid Christa Wolfs Kein Ort. Nirgends som står bredvid Zoë Jennys Das Blütenstaubzimmer som står bredvid Catharina Grünbaums Språkbladet som står bredvid Nikanor Teratologens Äldreomsorgen i Övre Kågedalen som står bredvid Prismas engelska ordbok som står bakom Wolfgang Lindows Plattdeutsch-hochdeutsches Wörterbuch. Deras ryggar är röda.

Självklart kommer jag att sluta plocka fram tjugo böcker om dagen som staplas runt mig för att det är någonting jag vill kolla upp eller kika på, eftersom det skulle skapa hål i symmetrin. Självklart kommer jag att klara av det. Jag kommer ju sannolikt att flytta härifrån om sisådär åtta månader ändå och behöver bara hålla ut tills dess.

Det ser faktiskt riktigt snyggt ut. Är man svag för boken som fysiskt objekt är en färgkodad bokhylla klart dregelvärd. Men håll tummarna för att jag inte får lust att kika på Sven Janssons De stavlösa runornas tydning de närmaste åtta månaderna. Jag kommer nämligen aldrig att hitta den.

Aldrig.

11 Kommentarer:

Blogger Nöjd sade:

<3

25/11/06 02:57  
Anonymous Anonym sade:

Jag kommer säkert aldrig att klara av att gå tillbaka till att sortera böckerna på ett vettigt sätt heller. Jag kommer få dras med färgkodning resten av livet.

//JJ

25/11/06 03:18  
Anonymous Anonym sade:

Det här kräver nästan en bild.

26/11/06 14:52  
Anonymous Anonym sade:

Du är långt ifrån ensam om att ha begärt det.

//JJ

26/11/06 15:46  
Anonymous Anonym sade:

BILD! BILD! BILD! *skanderar*

27/11/06 20:04  
Blogger LaDomna sade:

Fan så sugen jag blir på att testa... hummm... är ju faktiskt ledig imorgon... *se fundersamt pillemarisk ut*...

29/11/06 01:51  
Anonymous Anonym sade:

Roligt projekt. :)
Jag vill också se bild!

30/11/06 11:23  
Anonymous Anonym sade:

Frågan är - hur tusan gör man om man har en riktigt stor, röd bok men alla andra röda böcker är små pocketböcker? Hur får man in den bland de andra utan att det ser jättekonstigt ut med en enda bok som sticker upp?

4/12/06 19:23  
Anonymous Anonym sade:

Ställer den längst ut eller längst in på hyllan? Jag har ingen aning; det har inte varit någonting jag har behövt behöva fundera på över huvud taget.

//JJ

4/12/06 19:33  
Anonymous Anonym sade:

Man måste ju inte sortera om alla sina böcker omedelbart: jag har fortfarande bara en dubbelbokhylla och en halv mindre bokhylla som är färgkodade. Resten står fortfarande kvar i något slags system baserat på något slags system som byggde på genre, författare, litterär kvalitet, serie, ryggfärg, format, utgivningsår, förlag, språk, originalspråk et cetera. Visst skulle det ta mig timmar, men om jag skulle vilja skulle det inte vara någon övermäktig uppgift att sortera om böckerna igen.

Tack.

//JJ

8/12/06 03:30  
Blogger Hans Persson sade:

Kolla in den här. Du är inte ensam.

1/3/07 22:45  

Skicka en kommentar

<< Home